کمپوست کرم خاکی، کود کرم خاکی، تولید کرم خاکی

کمپوست کرم و کود کرم خاکی

کرم‌های خاکی بیش از 20 میلیون سال است که روی زمین زندگی می‌کنند و در این مدت به طور مداوم و صادقانه نقش خود را برای حفظ چرخه زندگی انجام داده‌اند. هدف آنها ساده اما بسیار مهم است.

کرم‌های خاکی بیش از 20 میلیون سال است که روی زمین زندگی می‌کنند و در این مدت به طور مداوم و صادقانه نقش خود را برای حفظ چرخه زندگی انجام داده‌اند. هدف آنها ساده اما بسیار مهم است؛ آنها روشی طبیعی برای بازیافت مواد مغذی آلی از بافت های مرده به موجودات زنده هستند و خیلی ها از جمله تمدن های باستان همچون یونان و مصر به ارزش کود کرم خاکی پی برده و نقش آنها را در خاک بسیار مفید می دانستند.

طبق گفته کلئوپاترا فرعون مصر : “کرم های خاکی مقدس هستند” وی همچنین به نقش مهم تولید کرم خاکی در بارور کردن زمین های زراعی دره نیل پس از سیل سالانه پی برد. از دیگر سو چارلز داروین مجذوب این کمپوست کرم خاکی شد و به مدت 39 سال روی آنها مطالعه کرد. داروین با اشاره به کرم خاکی گفت: «ممکن است در این مورد تردید وجود داشته باشد که آیا بسیاری از حیوانات دیگر در جهان هستند که نقش مهمی در تاریخ جهان ایفا کرده اند؟ کرم خاکی منبع طبیعی باروری و حیات است.

کرم های خاکی در خاک زندگی و از مواد آلی در حال پوسیدگی تغذیه می کنند. پس از عمل هضم، مواد هضم نشده از طریق مجرای گوارش کرم خاکی حرکت کرده و لایه نازکی از روغن، روی مواد ریخته گری رسوب می کند که در یک دوره 2 ماهه فرسایش می یابد. بنابراین اگرچه مواد مغذی گیاه بلافاصله در دسترس هستند، اما به آرامی آزاد می شوند تا ماندگاری بیشتری داشته باشند.

فرآیندی که در کانال گوارشی کرم خاکی وجود دارد، زباله های آلی را به کود طبیعی تبدیل می کند و کود کرم خاکی را حاصل می شود. تغییرات شیمیایی که پسماندهای آلی متحمل می شوند شامل بو‌زدایی و خنثی کننده است،  یعنی pH ریخته گری‌ها 7 (خنثی) و ریخته گری‌ها بی بو هستند. ریخته گری کرم همچنین حاوی باکتری است، بنابراین این فرآیند در خاک ادامه یافته و باعث افزایش فعالیت میکروبیولوژیکی می شود که به تولید کرم خاکی منجر می شود.

کمپوست کرم خاکی تمام و الک شده

ورمی کمپوست فرآیند تبدیل زباله های آلی به ریخته گری کرم است. عمل ریخته گری کرم برای حاصلخیزی خاک بسیار مهم و حاوی مقادیر زیادی نیتروژن، پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم است. ریخته گری خوب است که حاوی: 5 برابر نیتروژن موجود، 7 برابر پتاس موجود و 1 ½ برابر کلسیم بیشتر از خاک سطحی باشد.

طبق تحقیقات ریخته گری کرم خاکی دارای هوادهی، تخلخل، ساختار، زهکشی و ظرفیت نگهداری رطوبت عالی است. همچنین محتوای ریخته گری کرم خاکی، همراه با خاک ورزی طبیعی توسط عمل نقب زدن کرم ها، نفوذپذیری آب در خاک را افزایش می دهد و تواند نزدیک به 9 برابر وزن خود را در آب نگه دارد. “Vermiconversion” یا استفاده از کرم‌های خاکی برای تبدیل زباله به مواد افزودنی خاک و تولید کود کرم خاکی، مدتی است در مقیاس نسبتاً کوچکی است و میزان توصیه شده کاربرد ورمی کمپوست 15 تا 20 درصد است.

کمپوست کرم خاکی آماده فروش

فرآیند کمپوست کرم خاکی در مقیاس های کوچک و بزرگ انجام می شود. در بازی های المپیک تابستانی 1996 در سیدنی استرالیا، استرالیایی ها از کرم ها برای مراقبت از  تن ها زباله خود استفاده می کنند. آنها سپس دریافتند که زباله های تولید شده توسط کرم ها می تواند برای گیاهان و خاک آنها بسیار مفید باشد.

مردم ایالات متحده دارای امکانات تجاری لازم برای تولید کرم خاکی و در نتیجه تولید کود کرم خاکی هستند. آنها کرم های خاکی را پرورش می دهند و مواد ریخته گری را که کرم ها تولید می کنند می فروشند. تعدادی از افراد هستند که مزارع یا حتی باغ های کوچک دارند و ممکن است کرم های خاکی را در توده کمپوست خود قرار دهند و سپس از آن به عنوان کود کرم خاکی استفاده کنند.

کمپوست کرم خاکی و کاربرد آن

کمپوست کرم خاکی چیزی نیست جز فضولات کرم خاکی که سرشار از هوموس و مواد مغذی است. ما می توانیم کرم خاکی را به طور مصنوعی در یک مخزن آجری یا نزدیک ساقه / تنه درختان (به ویژه درختان باغبانی) پرورش دهیم. با تغذیه این کرم‌های خاکی با زیست توده و مشاهده صحیح غذای (زیست توده) کرم‌های خاکی، می‌توان مقادیر مورد نیاز برای کمپوست کرم خاکی را تولید کرد.

مواد لازم برای تهیه کمپوست کرم خاکی

هر نوع پسماند زیست تخریب پذیر مناسب شروع مراحل تولید کود کرم خاکی است.

  1. بقایای محصول
  2. زیست توده علف های هرز
  3. ضایعات گیاهی
  4. خاک برگ
  5. زباله های هتل
  6. ضایعات حاصل از صنایع کشاورزی
  7. بخش زیست تخریب پذیر پسماندهای شهری و روستایی

مراحل کمپوست کرم خاکی با کرم ها

فاز 1/ پردازش شامل جمع آوری ضایعات، خرد کردن، جداسازی مکانیکی فلز، شیشه و سرامیک و ذخیره سازی زباله های آلی.

فاز 2/ پیش هضم ضایعات آلی به مدت بیست روز با انباشتن مواد، همراه با دوغاب سرگین گاو : این فرآیند تا حدی مواد را هضم می کند و برای مصرف کرم خاکی مناسب است. پس از خشک شدن می توان از سرگین گاو و دوغاب بیوگاز استفاده کرد. برای تولید کمپوست کرم خاکی نباید از سرگین مرطوب استفاده کرد.

فاز 3/ تهیه بستر کرم خاکی برای تولید کود کرم خاکی :  یک پایه بتنی برای قرار دادن ضایعات برای تهیه کود کرم خاکی مورد نیاز است. خاک سست به کرم ها اجازه می دهد تا به داخل خاک بروند، همچنین در حین آبیاری، تمام مواد مغذی قابل حل همراه با آب وارد خاک می شوند.

فاز 4/ الک کردن مواد کمپوست شده برای جداسازی مواد کاملاً کمپوست شده از کرم خاکی: مواد نیمه کمپوست شده نیز دوباره در بستر ورمی کمپوست برای کمپوست سازی کرم خاکی قرار می گیرند.

فاز 5/ ورمی کمپوست را در محل مناسب نگهداری کنید تا رطوبت آن حفظ شود و میکروارگانیسم های مفید رشد کنند.

آنچه کرم های خاکی نیاز دارند

پنج مورد ضروری که برای تولید کود کرم خاکی برای فرآیند کمپوست کرم خاکی نیاز دارند:

  1. یک محیط زندگی مناسب که معمولاً به آن “تختخواب” می گویند.
  2. یک منبع غذایی خوب
  3. رطوبت کافی (بیش از 50 درصد وزنی آب)
  4. هوادهی کافی
  5. محافظت در برابر درجه حرارت شدید

این پنج مورد ضروری در زیر با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار گرفته است.

رختخواب کرم خاکی

بستر هر ماده ای است که زیستگاه نسبتاً پایداری را برای تولید کرم خاکی فراهم کند. این زیستگاه باید دارای ویژگی های زیر باشد:

قابلیت جذب بالا

کرم های خاکی از طریق پوست خود تنفس می کنند و بنابراین باید محیطی مرطوب برای زندگی داشته باشند. اگر پوست کرم خشک شود، می میرد؛ در نتیجه، برای رشد کرم ها، بستر باید بتواند آب را به خوبی جذب و در خود نگه دارد.

پتانسیل حجم دهی خوب

اگر ماده برای شروع خیلی متراکم باشد یا خیلی محکم بسته شود، جریان هوا کاهش یافته یا به طور کل حذف می شود. کرم ها برای زندگی به اکسیژن نیاز دارند، درست مثل ما. مواد مختلف  از طریق عوامل مختلفی از جمله محدوده اندازه و شکل ذرات، بافت و استحکام و ساختار آن، بر تخلخل کلی بستر تأثیر می‌گذارند، اثر کلی در این سند به عنوان پتانسیل حجیم شدن مواد ذکر شده است. مورد مهمی که در تولید کرم خاکی اثر گذار است.

محتوای پروتئین و/یا نیتروژن کم (نسبت کربن به نیتروژن بالا)

اگرچه کرم‌ خاکی بستر خود را هنگام شکستن مصرف می‌کنند، اما بسیار مهم است که این فرآیند کند باشد. سطوح بالای پروتئین/نیتروژن می تواند منجر به تخریب سریع و گرمایش مرتبط با آن شود و شرایط نامناسب و اغلب کشنده ایجاد کند. گرمایش می‌تواند به طور ایمن در لایه‌های غذایی سیستم ورمی‌کالچر یا کمپوست کرم خاکی رخ دهد، اما نه در بستر آن.

الزامات لازم برای تولید کرم خاکی

خانه کرم خاکی: برای محافظت از کرم ها در برابر نور بیش از حد خورشید و باران، پرورش و تولید کرم خاکی در پناهگاه توصیه می شود. به همین دلیل، همه کارآفرینان واحدهای خود را در گاوخانه های خالی، آلونک های مرغداری، زیرزمین ها و حیاط خلوت راه اندازی می کنند. در تولید کرم خاکی این مورد حیاتی است.

ظروف لازم برای تولید کرم خاکی: مخازن سیمان با یک دیوار جداکننده مناسب است.

بستر و مواد تغذیه کمپوست کرم خاکی: در ابتدای کار، بیشتر زنان برای تولید کافی کرم خاکی از سرگین گاو استفاده می کردند. هنگامی که تعداد کرم ها زیادتر شد، می توانند شروع به استفاده از انواع زباله های آلی کنند. نیمی از کارآفرینان اکنون به جمعیت کرم خاکی بالغ 12000 تا 15000 عدد رسیده اند.

روش تولید کمپوست کرم خاکی

انتخاب کرم خاکی مناسب

برای تولید کمپوست کرم خاکی باید از کرم خاکی ساکن سطحی به تنهایی استفاده شود، زیرا کرم خاکی که در زیر خاک زندگی می کند برای تولید ورمی کمپوست مناسب نیست. کرم خاکی آفریقایی (Eudrilus engenial)، کرم قرمز Eisenia fetida) ) و کرم کمپوست (Perionyx excavatus) کرم‌های مناسبی هستند که برای تولید کمپوست کرم خاکی استفاده می‌شوند.

هر سه نوع کرم خاکی را می توان برای تولید کمپوست کرم خاکی با هم مخلوط کرد. کرم آفریقایی (Eudrillus eugenial) بر دو نوع دیگر ارجحیت دارد، زیرا در مدت زمان کوتاهی ورمی کمپوست تولید کرده و در دوره کمپوست جوانه های بیشتری تولید می کند.

کرم خاکی آفریقایی
کرم خاکی آفریقایی

انتخاب محل تولید کرم خاکی

تولید کرم خاکی را می توان در هر مکانی با سایه، رطوبت بالا و خنک تولید کرد. می توان از سوله رها شده گاو یا مرغداری یا ساختمان های بدون استفاده، استفاده کرد. اما اگر قرار است ورمی کمپوست در فضای باز تولید شود، باید مکان سایه دار انتخاب شود. ممکن است یک سقف کاهگلی برای محافظت از فرآیند در برابر نور مستقیم خورشید و باران تهیه شود. در هر صورت، ضایعات انباشته شده برای تولید کرم خاکی باید با کیسه های اسفنجی مرطوب پوشانده شود.

ظروف تولید کرم خاکی

یک وان سیمانی مناسب برای کمپوست و تولید کرم خاکی ممکن است به ارتفاع 2/5 فوت و عرض 3 فوت ساخته شود. طول آن نیز ممکن است با توجه هر سطحی بسته به اندازه اتاق ثابت باشد. قسمت زیرین وان به شکل شیب‌داری ساخته شده است تا آب اضافی از واحد کود کرم خاکی تخلیه شود. همچنین یک مخزن کوچک برای جمع آوری آب تخلیه لازم است.

در گزینه دیگری می توان بر روی کف دستی، بلوک ها / آجرهای توخالی را در محفظه ای به ارتفاع یک فوت، عرض 3 فوت و طول تا سطح دلخواه مرتب کرد تا برداشت سریع داشته باشد. در این روش ارزیابی رطوبت نیز بسیار آسان خواهد بود.

هیچ آب اضافی تخلیه نمی شود. ورمی کمپوست را می‌توان در جعبه‌های چوبی، سطل‌های پلاستیکی یا در هر ظرفی که در پایین آن سوراخ تخلیه دارد، تهیه کرد.

بستر ورمیکالچر

بستر ورمی‌کالچر یا بستر کرم (3 سانتی‌متری) را می‌توان با قرار دادن پس از گرد و غبار اره یا ضایعات پوسته، یا ضایعات نیشکر در کف وان/ظرف آماده کرد. یک لایه ماسه ریز (3 سانتی متر) باید روی بستر کشت و سپس یک لایه خاک باغچه (3 سانتی متر) پخش شود. بعد از آن، تمام لایه ها باید با آب مرطوب شوند.

جدول اطلاعات مواد بستر متداول در تولید کرم خاکی

مواد بسترقابلیت جذبدیگ حجیمنسبت C:N
کود اسبیمتوسط – خوبخوب22-56
پیت ماس سیلو ذرتخوبمتوسط58
هی – ژنرالمتوسط – خوبمتوسط38-43
کاه – کلیضعیفمتوسط15-32
کاه – جو دوسرضعیفمتوسط – خوب48-150
کاه – گندمضعیفمتوسط48-98
کاغذ از جریان زباله شهریمتوسط – خوبمتوسط – خوب100-150
روزنامهخوبمتوسط170
پوست درخت – چوب های سختضعیفخوب116-436
پوست درخت — چوب های نرمضعیفخوب131-1285
مقوا راه راهخوبمتوسط563
ضایعات کارخانه چوب — خرد شدهضعیفخوب170
لجن الیاف کاغذمتوسط – خوبمتوسط250
لجن آسیاب کاغذخوبمتوسط54
خاک ارهضعیف- متوسطضعیف- متوسط142-750
پیرایش بوتهضعیفخوب53
تراشه های چوب سخت،ضعیفخوب451-819
تراشه های چوب نرمضعیفخوب212-1313
برگ (خشک، شل)ضعیف – متوسطضعیف – متوسط40-80
ساقه ذرتضعیفخوب60-73
بلال ذرتضعیف – متوسطخوب56-123

در صورت در دسترس بودن، کاغذ یا مقوا خرد شده، یک بستر عالی برای تولید کود کرم خاکی را ایجاد می کند، به ویژه هنگامی که با منابع ارگانیک معمولی در مزرعه مانند کاه و یونجه ترکیب شود. با این حال، تولیدکنندگان ارگانیک باید مراقب باشند که چنین موادی تحت استانداردهای گواهی ارگانیک آنها محدود نشده باشند. کاغذ یا الیاف مقوا جمع آوری شده در برنامه های زباله شهری مناسب نیست.

با این حال، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که منابع فیبر از ژنراتورهای خاص قابل تهیه و تایید باشد که باید به صورت موردی در نظر گرفته شود. یکی دیگر از مواد در این دسته، لجن کارخانه کاغذ است که دارای جذب بالا و اندازه ذرات کوچک است که به خوبی مکمل نسبت C:N بالا و خواص حجیم خوب نی، پوست، برس حمل شده یا تراشه های چوب است. اگر کاربر دارای گواهینامه ارگانیک باشد، مجدداً لجن باید تأیید شود.

به طور کلی، خواننده باید به این نکته توجه داشته باشد که انتخاب مواد بستر، کلید موفقیت کمپوست کرم خاکی یا ورمی کمپوست است. اگر شرایط خوب باشد، کرم ها می توانند بسیار مولد باشند. با این حال، زمانی که نیازهای اولیه آنها برآورده نشود، کارایی آنها به سرعت کاهش می یابد و فرآیند تولید کرم خاکی ضعیف می شود. مخلوط‌های بستر خوب، یک عنصر ضروری برای رفع این نیازها هستند.

آنها محافظت در برابر درجه حرارت شدید، سطوح لازم و قوام رطوبت، و تامین کافی اکسیژن را فراهم می کنند. خوشبختانه، با توجه به اهمیت حیاتی آنها برای این فرآیند، به طور کلی یافتن مخلوط های بستر خوب در مزارع سخت نیست. سخت ترین معیار برای برآورده شدن به اندازه کافی معمولاً جذب است، زیرا اکثر نی ها و حتی یونجه در نگهداری رطوبت خوب نیستند. با مخلوط کردن مقداری کود دامی یا کود گاوی کهنه یا کمپوست شده با کاه می توان به راحتی این مشکل را برطرف کرد. نتیجه از نظر خصوصیات بستر آن تا حدودی شبیه به کود اسب کهنه است.

مخلوط سازی ملافه ها نیازی به یک فرآیند سخت و طاقت فرسا ندارد. می توان آن را با دست، با چنگال (عملیات کوچک)، با سطل تراکتور (عملیات بزرگتر)، یا در صورت وجود، با مخلوط کن خوراک کشاورزی انجام داد. لطفاً توجه داشته باشید که روش دوم فقط برای عملیات بزرگ تجاری تولید کود کرم خاکی مناسب است که در آن سطوح کارایی بالا و کیفیت محصول ثابت مورد نیاز است.

خوراک کرم خاکی

کرم های خاکی ورمی کمپوست بسیار اشتها دارند. در شرایط ایده آل، اگرچه قانون کلی ½ وزن بدن آنها در روز است؛ اما آنها می توانند بیش از وزن بدن خود را در هر روز مصرف کنند، آنها تقریباً هر چیز ارگانیک (یعنی منشا گیاهی یا حیوانی) را می خورند، اما قطعاً برخی از غذاها را به برخی دیگر ترجیح می دهند. کودها متداول‌ترین خوراک کرم مورد استفاده هستند، کودهای لبنی و گوشتی به استثنای کود خرگوش، معمولاً بهترین غذای طبیعی برای کرم خاکی Eisenia در نظر گرفته می‌شوند.

خوراک رایج کرم خاکی

غذامزایامعایب
کود دامیتغذیه ی خوب؛ غذای طبیعی، بنابراین سازگاری کمی لازم استبذر علف هرز، پیش کمپوست سازی را ضروری می سازد
کود طیورمحتوای بالای نیتروژن باعث تغذیه خوب و محصولی با ارزش می شودسطوح بالای پروتئین می تواند برای کرم ها خطرناک باشد، بنابراین باید در مقادیر کم استفاده شود. انطباق عمده مورد نیاز برای کرم هایی است که برای این ماده اولیه استفاده نمی شوند. ممکن است از قبل کمپوست شود اما اگر با احتیاط استفاده شود ضروری نیست.  
کود گوسفند/بزتغذیه ی خوبنیاز به کمپوست سازی اولیه (دانه های علف های هرز)؛ اندازه ذرات کوچک می تواند منجر به بسته بندی شود و به مواد حجیم اضافی نیاز داشته باشد
کود خوکتغذیه ی خوب؛ ورمی کمپوست عالی تولید می کندمعمولاً به شکل مایع است، بنابراین باید آبگیری شود یا با مقادیر زیادی بستر بسیار جذب استفاده شود.
کود خرگوشمحتوای N برای تغذیه خوب، پس از کود مرغی در رتبه دوم قرار دارد، حاوی ترکیب بسیار خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی، خوراک ایده آل کرم خاکی استبه دلیل محتوای ادرار بالا، باید قبل از استفاده شستشو داده شود. اگر مقادیر بیش از حد زیاد باشد، می تواند بیش از حد گرم شود. در دسترس بودن معمولا خوب نیست
ضایعات غذای تازه (به عنوان مثال، پوست، سایر ضایعات آماده سازی غذا، باقی مانده، ضایعات تجاری مواد غذایی)تغذیه عالی، رطوبت خوب، امکان کسب درآمد از محل هزینه های دفع زبالهبسیار متغیر (بسته به منبع)؛ N بالا می تواند منجر به گرمای بیش از حد شود. گوشت و ضایعات پرچرب می توانند شرایط و بوهای بی هوازی ایجاد کنند، آفات را به خود جذب کنند، بنابراین نباید بدون کمپوست قبلی مصرف شوند.
ضایعات مواد غذایی از پیش کمپوست شدهتغذیه ی خوب؛ تجزیه جزئی هضم کرمها را آسانتر و سریعتر می کند. می تواند شامل گوشت و سایر ضایعات چرب باشد. تمایل کمتر به گرمازدگیتغذیه کمتر از ضایعات مواد غذایی تازه
جامدات زیستی (زباله های انسانی)تغذیه عالی و محصول عالی؛ امکان درآمدهای مدیریت پسماندآلودگی فلزات سنگین و/یا شیمیایی (از منابع شهری)؛ بوی بد هنگام استفاده روی بستر (کرم ها نسبتاً سریع کنترل می شوند). امکان بقای پاتوژن در صورت کامل نشدن فرآیند
جلبک دریاییتغذیه ی خوب؛ محصولی عالی، ریز مغذی‌های بالا و میکروب‌های مفید را به همراه داردنمک باید شسته شود، زیرا برای کرم ها مضر است. در دسترس بودن بسته به منطقه متفاوت است
یونجه حبوباتمحتوای N بالاتر این خوراک خوب و همچنین بستر معقول را ایجاد می کند.سطوح رطوبت نه به اندازه سایر خوراک ها، نیاز به ورودی و نظارت بیشتری دارد
مقوا راه راه (شامل موم)تغذیه عالی (به دلیل چسب با پروتئین بالا که برای نگه داشتن لایه ها در کنار هم استفاده می شود). منبع درآمد احتمالی از هزینه های WMقبل از تغذیه باید خرد شود (انواع مومی) و/یا خیس شود (غیر مومی)
ماهی، کله پاچه طیور؛ مواد زائد خون؛ مرگ و میر حیواناتمحتوای N بالا تغذیه خوبی را فراهم می کند. فرصتی برای تبدیل زباله های مشکل ساز به محصول با کیفیت بالاباید تا مرحله ترموفیلیک از قبل کمپوست شود

انتخاب ها در تولید کود کرم خاکی

فضولات گاو (به جز خوک، طیور و بز)، ضایعات مزرعه، بقایای محصول، ضایعات بازار سبزی، ضایعات بازار گل، ضایعات کشاورزی صنعتی، ضایعات بازار میوه و سایر ضایعات زیست تخریب پذیر برای تولید کمپوست کرم خانگی مناسب هستند. مدفوع گاو قبل از استفاده برای تولید کود کرم خاکی باید در زیر نور خورشید خشک شود؛ همچنین، همه ضایعات دیگر باید به مدت بیست روز با فضولات گاو پیش هضم شده و سپس برای تهیه کمپوست در حشرات خشک شوند.

گذاشتن ضایعات در ظرف

مواد زائد پیش هضم شده باید گل با 30 درصد فضولات گاو از نظر وزنی یا حجمی باشد. زباله های مخلوط تا لبه در وان / ظرف قرار می گیرند. سطح رطوبت باید در 60٪ حفظ شود. روی این ماده، کرم خاکی انتخاب شده به طور یکنواخت قرار می گیرد. برای طول یک متر، عرض یک متر و ارتفاع 0.5 متر، 1 کیلوگرم کرم (1000 شماره) مورد نیاز است. لزومی ندارد که کرم خاکی داخل زباله قرار داده شود زیرا کرم خاکی به خودی خود به داخل حرکت می کند.

آبیاری بستر ورمی

آبیاری روزانه برای بستر کود کرم خاکی لازم نیست، اما 60 درصد رطوبت باید در طول دوره حفظ شود. در صورت لزوم، به جای ریختن آب، می توان روی بستر آب پاشید. آبیاری باید قبل از برداشت کود کرم خاکی متوقف شود.

برداشت ورمی کمپوست

در روش وان کمپوست سازی، ریخته گری های تشکیل شده بر روی لایه بالایی به صورت دوره ای جمع آوری می شوند؛ این مجموعه ممکن است هفته ای یکبار انجام شود. قالب ریخته گری با دست برداشته می شود و در مکانی سایه دار به عنوان ساختار توده ای قرار می گیرد.

برداشت ریخته گری باید به حضور کرم خاکی در لایه بالایی محدود شود. این برداشت دوره ای برای جریان آزاد و حفظ کیفیت کمپوست کرم خاکی ضروری است. در غیر این صورت، کمپوست تمام شده در هنگام آبیاری فشرده می شود. در روش ورمی کمپوست نوع بستر کوچک، نیازی به برداشت دوره ای نیست. از آنجایی که ارتفاع ضایعات انباشته شده حدود 1 فوت است، کمپوست کرم خاکی تولید شده پس از پایان فرآیند برداشت خواهد شد.

برداشت کرم خاکی

پس از تولید کود کرم خاکی، کرم های موجود در وان / بستر کوچک را می توان با روش تله برداری برداشت کرد. قبل از برداشت کمپوست، گلوله کوچک و تازه گاو درست می شود و در پنج یا شش مکان داخل بستر قرار می گیرد. پس از 24 ساعت، گلوله فضولات گاو خارج گردیده و تمام کرم ها به توپ چسبیده می شوند. قرار دادن گلوله فضولات گاو در سطل آب باعث جدا شدن این کرم های چسبیده می شود. کرم های جمع آوری شده برای دسته بعدی کمپوست مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

برداشت کرم معمولاً به‌منظور فروش کرم‌های خاکی انجام می‌شود، نه برای راه‌اندازی بسترهای جدید کرم. گسترش عملیات (تخت‌های جدید) را می‌توان با شکافتن تخت‌ها، برداشتن بخشی از بستر برای شروع یک بستر جدید و جایگزینی مواد با بستر و خوراک جدید انجام داد. اما زمانی که کرم ها فروخته می شوند، معمولاً آنها را جدا کرده، وزن می کنند و سپس در یک محیط نسبتاً استریل مانند کود پیت ماس حمل می کنند.

برای انجام این کار ابتدا باید کرم ها را از بستر تولید کرم خاکی جدا کرد. سه دسته از روش‌های اساسی از جماه دستی، مهاجرت و مکانیکی وجود دارد که توسط پرورش دهندگان و تولید‌کنندگان کرم خاکی برای برداشت کرم‌ها استفاده می‌شود. هر یک از این موارد در بخش های بعدی با جزئیات بیشتر توضیح داده شده است.

برداشت کرم خاکی با روش های دستی

روش های دستی آنهایی هستند که توسط علاقه مندان و پرورش دهندگان در مقیاس کوچکتر، به ویژه کسانی که کرم ها را به بازار ورمی کمپوست خانگی یا طعمه می فروشند، استفاده می شوند. در اصل، برداشت دستی شامل دسته بندی دستی یا چیدن کرم ها به طور مستقیم از کمپوست با دست است. این روند را می توان با استفاده از این واقعیت که کرم ها از نور اجتناب می کنند تسهیل کرد.

اگر مواد حاوی کرم در شمع روی سطح صافی که نور آن در بالا وجود دارد ریخته شود، کرم‌ها به سرعت در زیر سطح فرو می‌روند. ماشین برداشت، می‌تواند لایه‌ای از کمپوست را حذف کند و زمانی که کرم‌ها دوباره نمایان شدند متوقف شود. این روند چندین بار تکرار می شود تا جایی که چیزی به جز توده ای از کرم ها در زیر یک پوشش نازک کمپوست روی میز باقی نماند. سپس این کرم ها را می توان به سرعت در ظرفی ریخته، وزن کرده و برای تحویل آماده کرد.

چندین تغییر و/یا پیشرفت جزئی در این روش وجود دارد، مانند استفاده از یک ظرف به جای یک سطح صاف، یا ساختن چندین انبوه در یک زمان، به طوری که فردی که عملیات برداشت را انجام می دهد، بتواند برای حذف لایه بعدی کمپوست، از یکی به دیگری نقل مکان کند و به موقع به اولی بازگردد. با این حال، همه آن کارها فشرده هستند و تنها زمانی معنا پیدا می کنند که عملیات کوچک و ارزش کرم ها بالا باشد.

روشهای خود برداشت (مهاجرت) کرم خاکی

این روش ها مانند برخی از روش های مورد استفاده در کمپوست کرم خاکی بر اساس تمایل کرم ها به مهاجرت به مناطق جدید، یا برای یافتن غذای جدید و یا اجتناب از شرایط نامطلوب مانند خشکی یا نور است. با این حال، برخلاف روش‌های دستی که در بالا توضیح داده شد، اغلب از مکانیسم‌های ساده مانند صفحه نمایش یا کیسه‌های پیاز استفاده می‌کنند.

روش صفحه نمایش روشی بسیار رایج و آسان برای استفاده است. دو رویکرد متفاوت وجود دارد. سیستم مهاجرت به سمت پایین شبیه به سیستم دستی است که در آن کرم‌ها با نور شدید به سمت پایین هدایت می‌شوند، با این تفاوت که کرم ها از طریق صفحه به داخل یک ظرف آماده و از پیش وزن شده از پیت ماس مرطوب فرو می روند.

هنگامی که کرم ها تمام شدند، کمپوست کرم خاکی داخل جعبه برداشته می شود و دسته جدیدی از کمپوست غنی از کرم در آن قرار می گیرد. این روند تا زمانی که جعبه با پیت ماس به وزن مورد نظر برسد تکرار می شود. مانند روش دستی، این سیستم را می توان در چندین مکان به طور همزمان راه اندازی کرد، به طوری که کرم دروگر می تواند بدون اتلاف وقت در انتظار مهاجرت کرم ها، از یک جعبه به جعبه دیگر حرکت کند.

سیستم مهاجرت کرم خاکی به سمت بالا مشابه است، با این تفاوت که جعبه با قسمت پایین مشبک مستقیماً روی بستر کرم قرار می گیرد. روی آن را با چند سانتی متر پیت ماس مرطوب پر کرده و سپس با مواد غذایی جذاب برای کرم ها مانند پوره مرغ، تفاله قهوه یا کود دامی تازه می پوشانند، جعبه را برداشته و پس از بررسی بصری مشخص می شود که کرم ها به اندازه کافی در مواد حرکت کرده اند، در نتیجه برداشته شده و وزن می شوند.

این سیستم در کوبا کاربرد زیادی دارد با این تفاوت که به جای جعبه از کیسه های پیاز بزرگ استفاده می کنند. مزیت این سیستم عدم اختلال در بسترهای تولید کرم خاکی است و عیب اصلی آن، این است که کرم های برداشت شده در موادی هستند که حاوی مقدار مناسبی از مواد غذایی فرآوری نشده است، در نتیجه مواد را آشفته تر کرده و در صورت حمل کرم ها امکان گرم شدن داخل بسته را باز می کند. از مشکل اخیر را می توان با حذف هر گونه غذای آشکار و دادن کمی زمان به کرم ها برای مصرف آنچه که قبل از بسته بندی باقی مانده است، اجتناب کرد.

ارزش غذایی کمپوست کرم خاکی

محتوای مواد مغذی در ورمی کمپوست بسته به مواد زائدی که برای تهیه کمپوست کرم خاکی استفاده می شود متفاوت است. اگر مواد زائد ناهمگن باشند، طیف وسیعی از مواد مغذی موجود در کمپوست وجود خواهد داشت؛ در مقابل، اگر مواد زائد همگن باشند، فقط مواد مغذی خاصی در دسترس خواهند بود. مواد مغذی رایج موجود در ورمی کمپوست به شرح زیر است:

کربن آلی9.5-17.98
نیتروژن0.5-1.5
فسفر0.1-0.3
پتاسیم0.15-0.56
سدیم0.06-0.3
کلسیم و منیزیم22.67-47.6
مس2-9.5
آهن2-9.30
روی5.7-11.5
گوگرد128-548

نگهداری و بسته بندی کود کرم خاکی

کود کرم خاکی برداشت شده باید در مکان تاریک و خنک نگهداری شود و حداقل 40 درصد رطوبت داشته باشد. نور خورشید نباید روی مواد کمپوست شده بیفتد زیرا منجر به از دست دادن رطوبت و محتوای مواد مغذی آن خواهد شد. توصیه می شود که مواد کمپوست برداشت شده به جای بسته بندی در کیسه، به طور باز نگهداری شوند در این صورت ممکن است برای حفظ سطح رطوبت و همچنین برای حفظ جمعیت میکروبی مفید، آب پاشی دوره ای انجام شود.

در صورت نیاز به نگهداری مواد به صورت بسته بندی، از کیسه لمینت شده استفاده می شود. این امر باعث کاهش تبخیر رطوبت می گردد. ورمی کمپوست را می توان به مدت یک سال بدون افت کیفیت در صورت حفظ رطوبت در سطح 40 درصد نگهداری کرد.

مزایای استفاده از کمپوست کرم خاکی

  • کمپوست کرم خاکی سرشار از تمام مواد مغذی ضروری گیاه است.
  • تأثیر بسیار خوبی بر رشد کلی گیاه دارد، رشد گیاه جدید را تشویق می کند.
  • ساقه / برگ می دهد و کیفیت و ماندگاری محصول را بهبود می بخشد.
  • ورمی کمپوست جریان آزاد دارد، استفاده، نگهداری و نگهداری آسان است و بوی بدی ندارد.
  • ساختار خاک، بافت، هوادهی و ظرفیت نگهداری آب را بهبود می بخشد و از فرسایش خاک جلوگیری می کند.
  • ورمی کمپوست علاوه بر بهبود محیط خاک، سرشار از میکرو فلور مفید مانند تثبیت کننده ها، حل کننده های P، میکرو فلور تجزیه کننده سلولز و غیره است.
  • ورمی کمپوست حاوی پیله کرم خاکی است و باعث افزایش جمعیت و فعالیت کرم خاکی در خاک می شود.
  • حفاظت خاک را خنثی می کند.
  • از تلفات مواد مغذی جلوگیری می کند و راندمان مصرف کودهای شیمیایی را افزایش می دهد.
  • ورمی کمپوست عاری از عوامل بیماری زا، عناصر سمی، بذر علف های هرز و غیره است.
  • ورمی کمپوست بروز آفات و بیماری ها را به حداقل می رساند.
  • تجزیه مواد آلی در خاک را افزایش می دهد.
  • حاوی ویتامین ها، آنزیم ها و هورمون های ارزشمندی مانند اکسین، جیبرلین و غیره است.

آفات و بیماری های ورمی کمپوست

کرم‌های خاکی کمپوست در فرآیند تولید کرم خاکی در معرض بیماری‌های ناشی از میکروارگانیسم‌ها نیستند، اما در معرض شکار برخی از حیوانات و حشرات (میت‌های قرمز بدترین هستند) و همجنین بیماری‌ای به نام «sour crop» که ناشی از شرایط محیطی است.

قیمت و خرید کود و کمپوست کرم خاکی

برای اطلاع از قیمت و خرید کود ورمی کمپوست با کارشناسان شرکت رویال کشت تماس بگیرید.

نظرات کاربران

ناهید علیاری7 خرداد 1402

سلام یک سوال ذهنمو بشدت مشغول کرده که کرما شبا میخوابن ؟ :((

رویال کشت7 خرداد 1402

سلام 😀 مثل اینکه رو زمین همه می خوابن، فیل ها، گربه ها، مگس ها و حتی کرم ها هم می خوابند. این بخشی طبیعی از زندگی حیوانات است. تحقیقات جدید از دانشگاه Caltech نگاهی عمیق‌تر به خواب در کرم گرد کوچیک Caenorhabditis elegans یا C. elegans داره و سه ماده شیمیایی را پیدا کرده که در مجموع برای القای خواب کرم‌ها با‌هم کار می‌کنند.

مرادی16 خرداد 1402

سلام پرورش کرم خاکی مجوز میخواد؟

رویال کشت16 خرداد 1402

سلام میتونید در سامانه اصناف درخواست بدید. مجوز دامپزشکی و جهاد کشاورزی هم نیاز دارید که کارشناسان برای بازدید واحد میان و مجوز صادر می کنند.