مهندس داوود رضایی قلعه، مدیریت شرکت رویال کشت

داوود رضایی

برای مشاوره خرید این محصول یا هر توضیحی که نیاز دارید می توانید با ما تماس بگیرید تا با پاسخ کامل به سوالات شما، خیالتان از خریدتان راحت شود.

کود ورمی کمپوست

کود ورمی کمپوست

ورمی کمپوست چیست ؟

سوال اول : کود ورمی کمپوست (Vermi Compost) چیست؟ ماده ای است که به خوبی تغییر فرم یافته و ساختار، تخلخل، تهویه، زه کشی و ظرفیت نگهداری رطوبت آن درحد عالی می‌باشد. این ماده حاوی میکرو ارگانیسم‌های مفید از گروه ازت و فسفر و سولفو باکتری به همراه مواد محرک رشد گیاهان است.

تمام مراحل کار از ابتدا تا انتها تحت کنترل بوده نهایتاً کود ممتاز بدون هرگونه بو، شیرابه، بذر علف‌های هرز، تخم انگل و سایر پاتوژنهای بیماریزای خاک تولید می‌گردد. به اعتقاد کارشناسان، هم اکنون این کود به عنوان غنی‌ترین کود آلی بیولوژیک در دنیا شناخته شده است. کود ورمی کمپوست یا کرم پوسال جز کودهای ارگانیک یا طبیعی به شمار می‌رود و از دو بخش ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) تشکیل شده است.

کمپوست (Compost) به معنی ترکیب یا مخلوط می باشد. کمپوست کردن به فرآیند تجزیه مواد فاسد پذیر تحت شرایط کنترل شده است. این فرآیند تا زمانی ادامه پیدا می کند تا از مواد فاسد پذیر مقدار کمی باقی بماند. در طی این عمل گرمای زیادی تولید شده که عوامل بیماری زا مانند ویروس‌ها، انگل‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد. به کود کمپوست ، کود هوموس نیز گفته می شود.

کلمه ورمی (Vermi) در زبان لاتین  به معنی کرم بوده که Vermi Composting به معنی کمپوستی که کرم ها تولید کرده اند می باشد. در فرآیند تبدیل پسماندهای فاسدپذیر به کود، بیشتر از کرم های قرمزخاکی استفاده می شود. این نوع از کود حاوی موادی بسیار غنی و مفید برای زمین های زراعی می باشد که به صورت طبیعی و معمول در خاک بسیار کم است.

کود ورمی کمپوست نوعی از کود هوموس (از انواع کود آلی) است که توسط گونه ای خاص از کرم خاکی ساخته ‌می‌شود. ورمی کمپوست انواع ویتامین ها و عناصر غذایی و هورمون های مورد نیاز رشد و نمو گیاهان را در خود دارد.

تاریخچه کود ورمی کمپوست

تمدن‌های یونان و مصر باستان، نقش کرم‌ خاکی را در خاک بسیار ارزشمند می‌دانستند و مصریان باستان اولین کسانی بودند که به مزایای کرم خاکی و کود ورمی کمپوست پی بردند. طبق نظریه فرعون مصری، کلئوپاترا (69-30 قبل از میلاد) “کرم های زمینی مقدس هستند.” او به نقش مهم کرم ها در بارور کردن زمین های زراعی دره نیل پس از سیل سالانه پی برد. جالب است بدانید مجازات حذف کرم های خاکی از مصر اعدام بود.

مصریان یکی از اولین فرهنگ‌هایی بودند که خواص اصلاح کننده خاک ورمی کمپوست شده توسط کرم خاکی را شناختند. تحت حکومت کلئوپاترا، حذف کرم‌های خاکی از خاک در مصر جنایتی بود که ممکن بود سر مجرم را بر باد دهد. محققانی مانند ارسطو و چارلز داروین کرم‌ها را به عنوان موجوداتی که مواد آلی را به خاک برگ یا کمپوست غنی تجزیه می کنند، یاد کرده اند.

کشاورزان مصری از ترس توهین به خدای باروری اجازه نداشتند حتی یک کرم خاکی را لمس کنند. یونانیان باستان کرم خاکی را نقش مهمی در بهبود کیفیت خاک می دانستند. فیلسوف یونانی ارسطو (384-322 قبل از میلاد) از کرم ها به عنوان روده های زمین یاد می کند (مدانی، 2011). سر سورپالا (قرن 10 A.N.D.، دانشمند هندی باستان) توصیه کرد که کرم های خاکی را به خاک اضافه کنید تا میوه های کافی مانند انار را دریافت کنید.

تاریخچه کود ورمی کمپوست از کلئوپاترا در مصر باستان تا به حال
تاریخچه کود ورمی کمپوست از کلئوپاترا در مصر باستان تا به حال

کرم‌های خاکی واقعاً در حال توجیه باورها و تحقق رویاهای سر چارلز داروین هستند که می گوید:

کرم‌های خاکی سربازان گمنام بشر و دوستان کشاورزان هستند. شاید هیچ موجود دیگری در جهان وجود نداشته باشد که نقش مهم این‌چنینی در تاریخ زندگی بشر روی زمین داشته باشد.

سر چارلز داروین

دانشمند بزرگ دیگر، دکتر آناتولی ایگونین روسی می گوید: “هیچ کس و هیچ چیز را نمی توان با کرم های خاکی و تأثیر مثبت آنها بر کل طبیعت زنده مقایسه کرد. آنها خاک را ایجاد می کنند و حاصلخیزی خاک را بهبود می بخشند و عملکردهای حیاتی زیست کره را فراهم می کنند: ضد عفونی کننده، خنثی کننده، محافظت کننده و مولد هستند”.

آپلهوف را مادر ورمیکال امروزی می دانند: او به عنوان معلم زیست شناسی در میشیگان می‌خواست در ماه‌های زمستان به ورمی کمپوست سازی خود ادامه دهد. او کرم‌ها را از یک طعمه فروشی در آن نزدیکی سفارش داد و یکی از اولین سیستم‌های کمپوست داخلی را راه‌اندازی کرد. او متوجه شد که سیستم کمپوست ساز موفقیت بزرگی است. او دو بروشور با عنوان “سطل‌های کرم خاک گلدان تولید می‌کند و زباله را کاهش می‌دهد” و “کمپوست کردن زباله‌های خود با کرم ها” منتشر کرد. کار او در نیویورک تایمز با عنوان “کمپوست شهری: قوطی جدید کرم” به نمایش درآمد. این الهام بخش بسیاری از مردم برای مشارکت در پرورش خاک ورمی کمپوست، به ویژه ساکنان آپارتمان‌ها شد.

عناصر تشکیل دهنده کود ورمی کمپوست

عناصر تشکیل دهنده کود ورمی کمپوست
عناصر تشکیل دهنده کود ورمی کمپوست

ورمی کمپوست دارای عناصری از قبیل کربن، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، سدیم، کلسیم، آهن، روی، منگنز و سایر عناصر میکرو و ماکرو می‌باشد. خواص یاد شده فوق ورمی کمپوست را تبدیل به کودی ایده‌آل برای رشد و بالندگی عمومی گیاهان کرده و با توجه به اینکه در فرآیند تولید این کود از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود، محصولات کشاورزی تولید شده کاملاً طبیعی خواهند بود.

کیمیاگر خاک معروف به کرم ورمی کمپوست

Eisenia feotida گونه ای از کرم خاکی است که به عنوان کرم‌ ورمی کمپوست استفاده می شود. با 1½ تا 2½ اینچ، کوچکترین گونه کرم خاکی حاضر است که در حال حاضر وجود دارد. این کرمها توسط کشاورزان و افرادی که به باغبانی علاقه دارند، پرورش می یابند که از کمپوست خود به عنوان کود استفاده می‌کنند. در شرکت Royalkesht نیز از این گونه به عنوان یکی از بهترین کرم ورمی کمپوست استفاده می‌شود.

مزایا و خواص کود ورمی کمپوست

  • با استفاده همزمان از کودهای کمپوستی و کود ورمی کمپوست، میتوان محصولی با کیفیت بالاتر و یک دست تری داشت.
  • می توان از پسماند کارخانه های شیر برای تولید ورمی کمپوست استفاده کرد.
  • با استفاده از ورمی کمپوست رشد گیاهان طبیعی می ماند و مانند کودهای دیگر آثار نامطلوبی بر روی گیاه نمی گذارد.
  • ورمی کمپوست باعث کاهش فوزاریوم و فلزات سنگین در خاک و گیاه می شود.
  • کرم ها باعث افزایش میزان ازت، فسفر و کاهش کروم، کادمیوم و زیرکونیوم در خاک خاک می شود.
  • مقاومت گیاهان بر استرس تنش‎‌های محیط و عوامل بیماری‌زای خاک
  • خوشرنگی گلها و طعم و مزه در محصولات کشاورزی
  • تأمین کننده عناصر ریز مغذی مورد نیاز انواع گیاهان
  • افزایش جوانه زنی بذرها و تشدید ریشه زایی قلمه ها
  • دوام گلهای شاخه بریده و تداوم گلدهی گونه‌های مختلف
  • رشد را تسریع می کند.
  • عملکرد محصول را افزایش می دهد.
  • محیط مطلوب برای میکروارگانیسم های مفید ایجاد می کند.
  • به طور دائم ساختار خاک را بهبود می بخشد.
  • ترشح گیاه را افزایش می دهد.
  • در مورد گیاهان با فصل رشد طولانی تر، کوددهی اضافی با بیوهوموس یا لئوسیون آن انجام می شود و این کافی است، در نتیجه تهیه کودهای معدنی در این مورد ضروری نیست. ورمی کمپوست 100% طبیعی، ایده آل برای استفاده در کشاورزی ارگانیک و در محیط های مصنوعی می باشد.

کود ورمی کمپوست ماده ای تثبت شده و آلی است که تحت تاثیر کنش کرم خاکی و میکرو ارگانیسم ها بوجود می آید. کود ورمی کمپوست دارای ساختار ریزی است که ظرفیت نگهداری میزان آب بالا دارد. یکی از خواص کود ورمی کمپوست در کشاورزی مواد مغذی نیترات و پتاسیم محلول و فسفر انتقال شونده و کلسیم تبادل شونده آن + منیزیم است.

اثرات مثبت ورمی کمپوست بر روی محیط زیست

کود ورمی کمپوست بهترین فرآیند بازیافت برای کاهش زباله های آلی در محیط زیست است که نه تنها زباله‌های آلی را به کمپوست با کیفیت بالا تبدیل می‌کند، بلکه با استفاده از تغییرات شیمیایی زباله ها، مواد مغذی را به راحتی در دسترس گیاهان قرار می‌دهد. 

تخریب محیط زیست تهدید بزرگی برای جهان است. عدم استفاده از کود آلی ورمی کمپوست استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی تا حد زیادی از طریق کاهش سوخت های فسیلی، تولید دی اکسید کربن  (CO2) و آلودگی منابع آب منجر به بدتر شدن آن و همچنین از بین رفتن حاصلخیزی خاک به دلیل استفاده نامتعادل از کودها می شود که تأثیر نامطلوبی بر بهره وری کشاورزی دارد.

اکنون درک فزاینده ای از اتخاذ شیوه های کشاورزی زیست محیطی و پایدار وجود دارد که می تواند روند کاهشی در بهره وری جهانی و حفاظت از محیط زیست را معکوس کند. از یک طرف خاک های استوایی تمام مواد مغذی لازم برای گیاه را ندارند و از طرف دیگر مقادیر زیادی از این مواد غذایی موجود در زباله های خانگی و محصولات جانبی کشاورزی هدر می روند. تخمین زده می شود که در شهرها و مناطق روستایی هند سالانه نزدیک به 700 میلیون تن زباله آلی تولید شده که یا سوزانده و یا برای پر کردن زمین استفاده می شود و مقادیر زیاد آن باعث یروز مشکل در دفع ایمن می گردد.

در آزمایشگاه طبیعت تعدادی ارگانیسم (ریز و کلان) وجود دارند که توانایی تبدیل ضایعات آلی را به منابع ارزشمند حاوی مواد مغذی گیاهی و مواد آلی را داشته و برای حفظ بهره وری خاک حیاتی هستند. میکروارگانیسم ها و کرم های خاکی موجودات بیولوژیکی مهمی هستند که به طبیعت کمک می کنند تا جریان مواد مغذی را از یک سیستم به سیستم دیگر حفظ کند و همچنین تخریب محیط را به حداقل برساند. جمعیت کرم خاکی در مناطق غیر کشت حدود 10-8 برابر بیشتر است که اهمیت استفاده از کود کرم خاکی را نشان می دهد.

این به وضوح نشان می دهد که جمعیت کرم خاکی با تخریب خاک کاهش می یابد و بنابراین می توان از آن به عنوان شاخص حساس تخریب خاک استفاده کرد. در این گزارش یک فرآیند بیوتکنولوژیک ساده، که می‌تواند یک راه‌حل برد-برد برای مقابله با مشکل دفع ایمن زباله‌ها و همچنین مورد نیازترین مواد مغذی گیاهی برای بهره‌وری پایدار ارائه دهد، توضیح داده شده است.

معایب ورمی کمپوست

ساخت مزرعه کرم این روزها بسیار آسان است. اما این روند با چند ناراحتی همراه است. اینها برخی از معایب اصلی هستند که ممکن است هنگام شروع کمپوست کرم با آن مواجه شوید:

۱.نیاز به مراقبت و نگهداری دارد.

برای اینکه در یک سطل، کرمها به درستی برای شما کار کنند، باید کارگران خود را شاد و سالم نگه دارید. کرم‌ ورمی کمپوست به خانه‌ای راحت با ملافه‌های مرطوب فراوان، غذای کافی، PH خنثی و دمای نزدیک به 60 تا 80 درجه فارنهایت نیاز دارند و این به شما بستگی دارد تا اطمینان حاصل کنید آنها همه چیز مورد نیاز خود را دریافت می کنند. در اینجا یک چک لیست اساسی برای مراقبت خوب از کرم ها آورده ایم:

  • ملافه به خوبی نگه داشته شود (مانند یک اسفنج مرطوب). آن را به طور منظم بچرخانید تا هوا در جریان باشد.
  • به اندازه کافی از غذاهای مناسب تغذیه شوند. هر بار حدود نیمی از وزن کرم ها را به غذا اضافه کنید.
  • هر چند ماه یکبار محصولات کرم ها را به ازای هر نیم کیلوگرم کرم ورمی کمپوست حدود ۲۵۰ گرم برداشت کنید تا از خراب شدن محیط سطل جلوگیری شود.

۲. می تواند بوی بد بدهد.

نادیده گرفتن مراقبت های اولیه از کرم می تواند بوی بدی ایجاد کند. اینها عوامل اصلی هستند که می توانند باعث ایجاد بوی بد شوند:

  • غذای بسیار زیاد کرم‌ها. راه‌حل : اگر غذا به اطراف چسبیده و پوسیده می شود، شما بیش از حد به کرم های خود غذا می دهید. باقیمانده ها را بردارید، حجم را کم کنید و فقط زمانی که همه چیز خورده شد، غذای بیشتری اضافه کنید.
  • تغذیه اشتباه کرم ها‌. راه‌حل: از دادن غذاهایی که در حین تجزیه بوی بدی دارند مانند گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات، چربی ها، روغن ها، بروکلی، پیاز و سیر به کرم ها خودداری کنید.
  • کمبود هوای کرم‌ها. راه حل: هر چند وقت یکبار ملافه را بچرخانید تا تهویه خوبی داشته باشید. ملافه ای که خیلی مرطوب است. رطوبت اضافی را با ملافه های تازه و خشک جذب کنید. مراقب باشید که ضایعات غذای آبدار زیادی اضافه نکنید.
  • PH که خیلی اسیدی است. راه‌حل: از یک نوار pH برای بررسی سطح استفاده کنید. اگر کمتر از 6 بود، مقداری پوسته تخم مرغ خرد شده و شسته خنثی کننده را به سطل اضافه کنید.

۳.آفات را جذب می کند.

سطل های کرم می توانند حشرات مزاحم مانند مگس میوه و مورچه ها را وارد خانه شما کنند. این ترفند را برای دور نگه داشتن مگس میوه امتحان کنید: یک شیشه کوچک پر از سرکه را در گوشه سطل قرار دهید. مگس ها باید مستقیم به سمت سرکه بروند، در آن بیفتند و غرق شوند. و در اینجا یک ضد هک مورچه وجود دارد: پاهای سطل کرم خود را در قوطی های آب یا روغن معدنی قرار دهید. این به طور موثر مسیر مورچه ها را مسدود می کند.

۴. نمی تواند بسیاری از زباله های باغ را از بین ببرد.

راه حل سطل های کرم برای تبدیل ضایعات آشپزخانه به کمپوست عالی هستند، اما برای کمپوست کردن مقادیر زیادی از زباله های باغچه کارایی ندارند. با این وجود، کرم‌های شما با خوشحالی مشتی از برگ‌های خشک خرد شده را با تکه‌های میوه و سبزیجات خود می‌نوشند!

در این مقاله بصورت دقیقتر معایب ورمی کمپوست برای شما لیست شده است.

نحوه استفاده از کود ورمی کمپوست

برای گلدان گیاه خانگی و آپارتمانی ( خاک ورمی کمپوست + خاک گلدان )

کود ورمی کمپوست یک پانسمان برای گلدان شما است که باعث تقویت مواد مغذی و مفید موجود در خاک گلدان شما می‌شود. می توانید خاک ورمی کمپوست را با خاک گلدان مخلوط کنید یا می توانید آن را با کود کوکوپیت قاطی کنید تا یک ترکیب فوق العاده برای بذردهی گلدان گیاه آپارتمانی شما ایجاد شود.

برای درختان میوه

طبق گفته وب سایت siencedirect در یکی از مقالات :

ورمی کمپوست برگرفته شده از کود گاو، ضایعات مواد غذایی بازار و ضایعات کاغذ بازیافتی، در زمین‌های کوچک تکراری درخت میوه گوجه‌فرنگی و گیاه فلفل دلمه‌ای به میزان 10 تن در هکتار یا 20 تن در هکتار استفاده شد. بازده گوجه‌فرنگی قابل فروش با کود ورمی کمپوست به طور مداوم بیشتر از عملکرد قطعات تیمار شده با کود معدنی بود. افزایش قابل توجهی در وزن اندام درخت، سطح برگ و عملکرد کل و قابل فروش میوه گیاهان فلفل تیمار شده با ورمی کمپوست در مقایسه با بخش هایی از زمین که فقط با کود معدنی تیمار شده بودند، مشاهده شد.

برای باغات و باغچه ها

کود ورمی کمپوست تأثیر عمیقی بر گیاهان باغ و باغچه شما دارد. مواد مغذی موجود برای گیاهان را افزایش می دهد، به دانه ها کمک می‌کند تا سریعتر جوانه بزنند، سریعتر رشد کنند، ریشه های بهتری داشته باشند و عملکرد بالاتری نصیبتان کنند. این به معنای گل بیشتر، میوه بیشتر و سبزیجات تازه است. توضیحات بیشتری در مورد میزان مصرف ورمی کمپوست در باغات ارائه خواهد شد.

برای تغذیه و پرورش آبزیان زینتی و غیر‌زینتی مانند تیلاپیا

کرم خاکی ورمی پروتئین بسیار بالا نسبت به انواع گوشت دارد و البته در نگهداری این ارزش غذایی و پروتیین نسبت به دیگر گوشتهای مناسب تغذیه آبزیان بهتر عمل می کند . یکی از این نوع کرمها، کرم ایزینیا فوتیدا کالیفرنیایی است که ترکیبات اسید آمینه‌ی دارد که براحتی توسط آبزیان و ماهی‌هایی مثل تیلاپیا جذب می شوند. از این کرم به عنوان غذای ماهی تیلاپیا می توان استفاده کرد.

روش تولید کود ورمی کمپوست

کود ورمی کمپوست برای تولید به یک سری مایجتاج نیاز دارد که سطل، کرم های قرمز، نحوه نگهداری از سطل تولید و تفاله هایی که در فرآیند تولید در سطل مورد استفاده قرار می گیرند نیاز دارد. مانند تفاله‌های قهوه، پوست موز، برگ‌های کاهو، خلال‌های پیاز، پوست پرتقال، همگی با انباشته‌ای از کاغذها، قوطی‌ها، بسته‌های پلاستیکی، شیشه‌ها و درب بطری‌ها، مجموعه‌ای ناخوشایند و غیرقابل استفاده از زباله‌ها که می تواند در تولید کود ورمی کمپوست خانگی شما مورد استفاده قرار بگیرد.

طرز تهیه کود ورمی کمپوست خانگی

ورمی کمپوست خانگی راهی بصرفه برای کودرسانی به گیاهان و روشی خاص برای کودرسانی به گلدان گیاهان است که با تبدیل ضایعات مواد غذایی به مواد غنی براحتی خاک باغچه و گیاهان را می توان با آن تغذیه کرد. اگر شما هم نگران گیاهان خود در خانه هستید صفحه طرز تهیه کود ورمی کمپوست خانگی مناسب شما است.

انواع کود ورمی کمپوست رویال کشت

کود ورمی کمپوست معمولی بسته 25 کیلویی

کود ورمی کمپوست معمولی

بسته های ٤٠،١٠،٤،٢ و ۲۵ کیلویی
قیمت کیلویی : 3,000 تومان
کود ورمی کمپوست غنی شده رویال کشت

کود ورمی کمپوست غنی شده

بسته های ٤٠،١٠،٤،٢ و ۲۵ کیلویی
قیمت کیلویی : 3,500 تومان
کود ورمی کمپوست super pls رویال کشت

کود ورمی کمپوست سوپر PLS

بسته های ٤٠،١٠،٤،٢ و ۲۵ کیلویی
قیمت کیلویی : 4,000 تومان

خرید کود ورمی کمپوست و قیمت

ورمی کمپوست نسبت به سایر کودهای حیوانی نسبتاً گرانتر است، فرآیند تولید ورمی کمپوست یک فرآیند تطبیق علم و هنر است. این فرآیند بازیافت ظاهرا ساده در واقع یک فرآیند طولانی و پرهزینه است.خروجی آزمایشات علمی ورمی کمپوست باید عاری از آلاینده های خطرناک باشد. برای اطلاع از قیمت های بروز و خرید کود ورمی کمپوست با کارشناسان ما در رویال کشت در تماس باشید.

پرسش و پاسخ کود ورمی کمپوست

چه اشتباهاتی در فرآیند تولید کود ورمی کمپوست ممکن است بوجود بیاید؟

مثلاً مقدار زیادی ضایعات گیاهی غنی از نیتروژن را یکباره اضافه کنید که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد سیستم ورمی کمپوست شود. اگر مقوای غنی از کربن یا مواد قهوه ای دیگر را همزمان با ضایعات غذا اضافه نکنید، کمپوست ممکن است دسترسی به هوا نداشته باشد و بوی بدی ایجاد کند.

ماندگاری ورمی کمپوست چقدر است؟

ورمی کمپوست را می توان به مدت یک سال بدون افت کیفیت در صورت حفظ رطوبت در سطح 40 درصد نگهداری کرد. ورمی کمپوست سرشار از تمام مواد مغذی ضروری گیاه است. جوانه می زند و کیفیت و ماندگاری محصول را بهبود می بخشد.

بهترین شرایط برای نگهداری ورمی کمپوست چیست؟

حفظ دما و رطوبت گام مهمی برای ورمی کمپوست است. رشد و بلوغ کرم های خاکی در دمای 20-25 درجه سانتی گراد با رطوبت 80-85٪ بهترین بود. افزایش دما تا 30 درجه سانتی گراد سرعت رشد کرم های خاکی را تسریع کرد و زمان بلوغ جنسی را کاهش داد.

چه دوزی از ورمی کمپوست توصیه می شود؟

جدا از اینکه بخشی از مخلوط گلدانی است، به اکثر گیاهان گلدانی باید دوز اضافی ورمی کمپوست در مراحل مختلف رشد آنها داده شود. هر 2 تا 3 ماه یک مشت ورمی کمپوست را می توان به گلدان اضافه کرد.

آیا ورمی کمپوست pH را افزایش می دهد؟

تجزیه میکروبی مواد آلی در طول ورمی کمپوست منجر به تولید اسیدهای آلی می شود که pH را به نزدیکی خنثی تغییر می دهد

خاک ورمی کمپوست چیست؟

خاک ورمی کمپوست یا “خاک کرم‌خورده” یک نوع خاک حاصل از تجزیه و تحلل مواد آلی توسط کرم‌های خاکی است. ورمی کمپوست به وسیله کرم‌های خاکی مانند کرم‌های سرخ، به وجود می‌آید که مواد آلی را هضم کرده و آنها را به خاک تبدیل می‌کنند.

خاک ورمی کمپوست دارای ویژگی‌های بسیار مطلوبی برای کشاورزی و باغبانی است. این خاک بسیار حاصلخیز است و حاوی مواد غذایی مورد نیاز گیاهان مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم، منیزیم و املاح معدنی دیگر است. همچنین، خاک ورمی کمپوست دارای ساختار خوبی است که به خاک تهویه و دفع آب زائد کمک می‌کند و همچنین توانایی نگهداری رطوبت را افزایش می‌دهد.

استفاده از خاک ورمی کمپوست در باغبانی و کشاورزی می‌تواند بهبود کیفیت خاک، افزایش عملکرد گیاهان، کاهش استفاده از کودهای شیمیایی و بهبود تنظیمات زیست محیطی کمک کند. همچنین، این خاک می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد در گلدان‌ها، بستر رشد برخی گیاهان در خانه، و به عنوان افزودنی به خاک‌های چندمنظوره.

در کل، خاک ورمی کمپوست به عنوان یک آماده‌سازی خاک طبیعی و حاصل از فرایند تجزیه آلی، باعث بهبود ساختار خاک و افزایش تغذیه گیاهان می‌شود.

میزان حجم و مصرف کود ورمی کمپوست چگونه محاسبه می شود؟

مقدار و میزان حجم ورمی کمپوست با توجه به محل زراعت و یا گلدان گیاه ماه میتواند متفاوت باشد. در باغات، مزارع سبزیجات، باغچه های خانگی، گیاهان آپارتمانی و … همگی متفاوت است. پیشنهاد می کنیم مقاله مقدار مصرف کود ورمی کمپوست را بخوانید.

پوسال چیست؟

پوسال یا “پوس آل” یک نوع کود آلی است که به عنوان یک منبع غنی از مواد آلی و عناصر غذایی برای خاک و گیاهان استفاده می‌شود. پوسال در واقع پسماند آلی حاصل از تجزیه و تحلل مواد آلی توسط میکروارگانیسم‌ها و کرم‌های خاکی است.

پوسال از مواد آلی مختلفی مانند پسماندهای گیاهی (مانند بقایای گیاهی، برگ‌ها، ساقه‌ها و پوشال‌ها) و پسماندهای حیوانی (مانند خرده‌های گوشت، پوست و پر) تشکیل می‌شود. این مواد آلی در حضور هوا و با فعالیت آلی‌زایی توسط میکروارگانیسم‌ها تجزیه می‌شوند و پوسال را تشکیل می‌دهند.

پوسال دارای فواید زیادی برای خاک و گیاهان است. برخی از این فواید عبارتند از:

  1. تغذیه خاک: پوسال شامل مواد آلی غنی است که می‌تواند تغذیه خاک را بهبود بخشیده و ساختار آن را بهتر کند. مواد آلی در پوسال از طریق تجزیه توسط میکروارگانیسم‌ها تبدیل به مواد معدنی و مواد آلی خاکی می‌شوند که به رشد و توسعه گیاهان کمک می‌کنند.
  2. افزایش حاصلخیزی خاک: استفاده از پوسال می‌تواند باعث افزایش حاصلخیزی خاک شود. این کود آلی با افزایش تهویه خاک، حفظ رطوبت، بهبود ساختار خاک و افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌ها و آلی‌زایی در خاک، به گیاهان منابع غذایی بیشتری را فراهم می‌کند.
  3. بهبود خصوصیات فیزیکی خاک: پوسال می‌تواند بهبود ساختار خاک را ایجاد کند، باعث افزایش تهویه خاک و دفع آب زائد شود. این موضوع به گیاهان کمک می‌کند تا ریشه‌ها به راحتی در خاک پرورش یابند و رشد بهتری داشته باشند.
  4. افزایش مقاومت گیاهان: پوسال می‌تواند مقاومت گیاهان را در برابر بیماری‌ها و آفات افزایش دهد. این کود آلی با تأمین عناصر غذایی مورد نیاز و افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌ها و سیستم ایمنی گیاهان، می‌تواند گیاهان را در برابر بیماری‌ها و آفات محافظت کند.

پوسال می‌تواند به عنوان یک کود آلی مفید در باغبانی و کشاورزی استفاده شود. با افزودن پوسال به خاک، می‌توانید خاک را بهبود دهید و کیفیت رشد گیاهان را ارتقا دهید.

نظرات کاربران

مروارید2 خرداد 1402

سلام، برای من خیلی جالب بود ، من خودم همیشه دنبال تاریخ مصر هستم خیلی چیزای جالبی پیدا کردم، وقتی اسم کلوپاترا رو دیدم برام خوندنش خیلی جذاب تر شد.

رویال کشت2 خرداد 1402

بله مصر باستان سرشار از رازهای تاریخی هست که تازه بشر داره بهش پی میبره، از اهرام بگیر تا کرم ایزینیا! و اینکه این قوانین سفت و سخت که کلئوپاترا وضع کرد خودش یه نوع احترام به محیط زیست بوده

اردوان4 خرداد 1402

سلام من کود شیمیایی استفاده می کنم واسه گلدونام، به نظر شما ورمی کمپوست بهتر از کود شیمیایی است؟

Royalkesht4 خرداد 1402

سلام کودهای ورمی کمپوست بهتر از کودهای شیمیایی هستن چون به راحتی از خاک پاک حذف نمیشن و حاوی کرم های موجود در خاک هستند. کودهای شیمیایی گرونتر درمیان و برای خاک مضر هستند، تو این کودها از مواد شیمیایی مثل نیتروژن استفاده می شه و استفاده بیش از حد این مواد شیمیایی ممکنه باعث سوختگی ریشه گیاهان بشه.

صاحبی7 خرداد 1402

سلام این کرمهای سازنده کود پوست پرتقال میخورن؟

رویال کشت7 خرداد 1402

سلام دوست عزیز، پرتقال خیلی اسیدی و میتونه به کرم ها آسیب برسونه. تعادل pH نباید از دست بره چون باعث بوهای مضر و حتی از بین رفتن کرم میشه. اگر خونگی درست می کنید تو سطل زباله کمی پوست، تفاله و پرتقال اوکی. اما کلاً، مرکبات تو سطل خوب نیست باشه

محمد16 خرداد 1402

سلام من میخوام کرم ورمی بگیرم از کجا میتونم تهیه کنم؟

رویال کشت16 خرداد 1402

سلام لطفاً برای مشاوره با شماره ۰۲۱۴۴۰۵۲۴۴۱ تماس بگیرید.

علی احمدوند5 تیر 1402

سلام من شنیدم این کرمهای کود ورمی کمپوست برای آبزیان هم خوبه و میشه باهاش پرورش داد درست؟

رویال کشت5 تیر 1402

سلام بله درست شنیدید علی عزیز، ما یک مقاله در وبلاگ به این موضوع اختصاص دادیم که میتونید در بخش بلاگ مطالعه بفرمایید.