زمان و مقدار مصرف کود ورمی کمپوست و موارد استفاده

زمان مصرف ومقدار مصرف کود ورمی کمپوست

ورمی کمپوست نه تنها برای گیاهان شما، بلکه برای سیاره زمین نیز مفید است و یک منبع کاملاً طبیعی می‌باشد و علاوه بر اینکه به جلوگیری از ضایعات غذایی از محل دفن زباله کمک می کند، وابستگی ما به مواد شیمیایی باغ را نیز کاهش می دهد.

اکثر مردم تمایل دارند از ورمی کمپوست به عنوان یک درمان موضعی خاک استفاده کنند، اما به معنای واقعی کلمه ده‌ها راه در رابطه با نحوه و موارد مصرف ورمی کمپوست، زمان مصرف و مقدار مصرف کود ورمی کمپوست برای بهبود سلامت خاک و تقویت رشد گیاه وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم.

استفاده از ورمی کمپوست هم برای مصرف کننده و هم برای تولیدکننده سودآور است و مسئولیت جامعه سالم را ارتقا می دهد و نسبت سود به هزینه بهتر، افزایش بهره‌وری فنی و سود خالص بیشتر را فراهم می‌کند.

ورمی کمپوست برای خاک مفیدتر از گیاه است، چرا که نحوه تغذيه خاك به طور غير مستقيم مانند يك محيط رشد براي گياهان ضروری است و به عنوان یک ماده مغذی که از روده کرم ها ایجاد می شود، قابل تکرار نیست و نمی توان آن را به صورت مصنوعی جایگزین و یا کپی کرد.

موارد مصرف ورمی کمپوست (انواع استفاده)

ورمی کمپوست یک کود طبیعی است که کشاورزان از آن در کشت تمام محصولات از جمله کلیه محصولات زراعی، گلهای زینتی، گیاهان دارویی، پرورش قارچ ها و …استفاده می کنند. از دیگر مصارف ورمی کمپوست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کود طبیعی مورد استفاده برای گیاهان توسط کشاورزان ارگانیک
  • به عنوان یک مالچ طبیعی برای گیاهان زراعی
  • به عنوان مخلوط گلدان برای گیاهان باغ شهری
  • به منظور کنترل آفات گیاهان 
  • مورد استفاده در کشاورزی با مقیاس کوچک
  • به عنوان تقویت کننده شروع بذر 
  • به عنوان یک پانسمان با ارزش غذایی بالا برای گیاهان

زمان مصرف کود ورمی کمپوست

زمان مصرف از ورمی کمپوست بصورت بهینه، بسته به نوع باغ یا مزرعه و محصولی که در آن کشت می شود، متفاوت است؛ با این حال می توان از آن در تمام طول سال استفاده کرد اما با توجه به اینکه ورمی کمپوست فاقد آمونیاک و اوره بوده و باعث پوسیدگی و سوختن ریشه گیاهان نمی شود، بهترین زمان استفاده از آن در اواخر زمستان و به روش چالکود می باشد.

اگرچه شرایط همیشه از موردی به مورد دیگر متفاوت است با این حال در زیر یک طرح کلی برای کاربرد ورمی کمپوست در آسیا و اقیانوسیه برای باغ‌ها، محصولات زراعی و مزارع ارائه شده است.

زمان و مقدار مصرف کود ورمی کمپوست در باغات

بهترین زمان برای استفاده از ورمی کمپوست در ابتدای راه یک باغ جدید، زمانی است که حاصلخیزی خاک در بدترین حالت خود است که مقدار مصرف تا حجم 20 تن در هکتار است. به مرور در سال های بعد می توان از ورمی کمپوست در طول سال استفاده کرد، اما به طور ایده‌آل در پایان زمستان و اوایل بهار زمانی که فعالیت میکروبیولوژیکی خاک در کمترین حد خود قرار دارد و ورمی ها فعالیت خاک را افزایش می‌دهند بهترین زمان برای استفاده از کود ورمی کمپوست است و مقدار مصرف ورمی کمپوست برای باغات به شرح زیر است:

  • نهال های جدید: 2-3 کیلوگرم در بوته
  • درختان جوان: 4-8 کیلوگرم در درخت
  • درختان مثمر: 8-15 کیلوگرم به ازای درخت
  • درختان بالغ و بزرگ: 15-25 کیلوگرم به ازای درخت
  • گیاهان پایه با تراکم بالا: 3-5 کیلوگرم

زمان مصرف کود ورمی کمپوست در مزارع سبزیجات و غیره

هدف از استفاده ورمی کمپوست، اغلب بهبود رشد ریشه و همچنین حفظ سطح هوموس است؛ بنابراین، پس از خاک ورزی خاک (در صورت نیاز به خاکورزی)، و قبل از کاشت، بهترین زمان استفاده از آن می باشد. بهتر است کمپوست در نزدیکی یا در سطح خاک نگهداری شود زیرا محل رشد گیاهان جدید می باشد. نکته مهم آن است که توجه کنید ورمی کمپوست را قبل از خاک ورزی عمیق با استفاده از آن دفن نکنید.

نحوه استفاده از کود ورمی کمپوست برای گیاهان مختلف

مقدار مصرف و زمان استفاده از ورمی کمپوست در باغچه های خانگی

ورمی کمپوست یک کمپوست غنی از مواد مغذی، ارگانیک و نرم کننده خاک است که می تواند باغ خانه شما را به یک بهشت رویایی تبدیل کند؛ برای این منظور می‌توانید از ورمی‌کمپوست در باغ خود با پانسمان کردن خاک یا مخلوط کردن آن با خاک موجود استفاده کنید چرا که این امر به بهبود حاصلخیزی و ساختار خاک کمک کرده و به گیاهان شما اجازه می دهد آب و مواد مغذی را بهتر جذب کنند، همچنین می توان آن را با انواع مختلف گیاهان از جمله سبزیجات، میوه ها و گل ها نیز استفاده کرد.

مقدار میزان برای مصرف این کود در باغچه های خانگی بین 5 تا 10 کیلوگرم در هر متر مربع توصیه شده است.

مقدار و زمان ورمی کمپوست برای گلدان و گیاهان آپارتمانی

ورمی کمپوست نه تنها برای باغچه های فضای باز مفید است، بلکه می تواند برای تغذیه گیاهان داخلی نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای این منظور ابتدا ورمی کمپوست را به نسبت 1 قسمت ورمی کمپوست به 3 قسمت خاک مخلوط کرده، ۲ الی ۵ سانتیمتر خاک گلدان را برداشته، مخلوط را جایگزین کرده و با خاک سطحی بپوشانید.

مقدار و زمان ورمی کمپوست برای گلدان و گیاهان آپارتمانی
مقدار و زمان ورمی کمپوست برای گلدان و گیاهان آپارتمانی

 این مخلوط منبع ثابتی از مواد مغذی ضروری را برای گیاهان شما فراهم کرده و باعث رشد سالم آنها می گردد.

بهترین میانگین زمان مصرف ورمی کمپوست برای گلدان ها، 15 روز یک بار می باشد که این نیز با توجه به چرخه زندگی گیاه متفاوت است؛ با این وجود، اگر گیاه علائم کمبود مواد مغذی مانند زرد شدن برگ ها و توقف رشد را نشان می دهد، می توانید برای کمک به گیاه، ورمی کمپوست اضافه کنید.

زمانی که گیاه شروع به رشد می کند باید ورمی کمپوست را اضافه کنید تا مواد مغذی مورد نیاز را دریافت کند. هنگامی که گیاه به گل/باردهی رسید، بهتر است کودهای آلی مانند خاکستر چوب که پتاسیم بیشتری دارد نیز اضافه کنید. این به تقویت گیاه در این مرحله کمک می کند.

زمان و نحوه استفاده از ورمی کمپوست گیاهان زینتی

با توجه به افزایش تقاضا برای گیاهان زینتی، ورمی کمپوست می تواند یک رویکرد امیدوارکننده برای افزایش رشد گیاهان زینتی به عنوان یک کود سازگار با محیط زیست باشد. از آنجایی که ورمی کمپوست منبع درشت مغذی هایی مانند فسفات، نیتروژن و پتاسیم و همچنین ریز مغذی ها، برخی از منابع آلی و اسید آمینه است، نیازهای غذایی گیاه را تامین می کند و اثربخشی بالایی در بهبود عملکرد گیاه زینتی مانند شمعدانی، رز و …  دارد. 

با توجه به نتایج، کاربرد 40 درصد خاک و 60 درصد ورمی کمپوست می تواند به عنوان موثرترین محیط در تولید گیاهان زینتی پیشنهاد شود.

موارد استفاده از ورمی کمپوست در گلخانه

استفاده از کشاورزی ارگانیک با اصلاحات ارگانیک به عنوان ورودی مواد مغذی به خاک در حال حاضر در حال افزایش و تبدیل شدن به یک روش کشاورزی جایگزین برای حفظ تولید اقتصادی سبزیجات با حداقل آلودگی محیطی و کیفیت بالاتر میوه است.

به طور گسترده ای پذیرفته شده است که استفاده از کمپوست و ورمی کمپوست به عنوان اصلاح کننده، برای ارتقای سلامت خاک در گلخانه ها و افزایش قابلیت جذب عناصر غذایی، به جای کود صنعتی و کود خام، نقش بسزایی دارد و بهترین ترکیب آلی برای مصرف در محصولات گلخانه ای به خصوص محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، سایر صیفی جات می باشد. در نتیجه می تواند برای بهبود کیفیت میوه و عملکرد و کیفیت خاک ، به ویژه برای خاک هایی که سابقه کاشت نداشته اند، به مقدار 1 تا 2 کیلوگرم از آن توصیه شود. 

استفاده از کود ورمی کمپوست برای مزارع زعفران

ورمی کمپوست یکی از مطلوب ترین منابع غذایی گیاهی غیرشیمیایی حاوی مواد بیولوژیکی فعالی است که به عنوان تنظیم کننده رشد عمل کرده و  تأثیر مثبتی بر افزایش عملکرد زعفران در مزارع ایران داشته است.  

با افزایش مقدار ورمی کمپوست در خاک به میزان 10000 کیلوگرم در هکتار ، دسترسی به مواد مغذی مورد نیاز گیاه افزایش پیدا کرده و به عنوان یک عامل تغذیه ای مناسب می تواند نقش موثری در بهبود خواص رویشی زعفران داشته باشد و این احتمالاً به دلیل بهبود تخصیص این مواد به اندام های مختلف است که منجر به افزایش تعداد و وزن کل می گردد.

استفاده از ورمی کمپوست برای باغات سبزی

ترکیب 10 الی 15 درصد کود ورمی کمپوست با خاک گلدان و یا خاک سطح باغچه، در عمق ۲ تا ۵ سانتی متری، می تواند باعث بهبود حاصلخیزی خاک و رشد گیاهان شده و برای استفاده در باغات سبزیجات مناسب باشد.

استفاده از ورمی کمپوست برای چمن کاری

مواد مغذی متعادل، با تمرکز بر نیتروژن، کلسیم و پتاسیم به ایجاد یک چمن سرسبز با برگ های قوی تر، کمک می کند. 

بهترین راه برای استفاده از ورمی کمپوست در چمن، مخلوط کردن آن با ماسه است و برای نگهداری از آن در فصل بهار یا پاییز می توان مقدار   20 تا 60 تن در هکتار (2 تا 6 کیلو گرم در متر مربع ) سالیانه از کمپوست استفاده کرد.

استفاده از ورمی کمپوست برای تغذیه آبزیان

کرهای خاکی مخصوصاً نوع ایزی نیا فوتیدا کالیفرنیایی بصورت خشک شده یکی از بهترین انواع غذای ماهی تیلاپیا و دیگر انواع آبزیان زینتی و غیرزینتی است که بدلیل ارزش غذایی بسیار بالا باعث رشد پرورش آبزیان می شود.

روغن گیری کرم برای پوست و لوازم آرایشی بهداشتی

کرم های خاکی مصارف بسیار زیادی دارند که یکی از آنها استفاده از کرم خاکی برای لوازم آرایشی و بهداشتی یا پزشکی است. از دیگر مصارف آن روغن خراطین کرم خاکی است که خواص بسیار زیادی دارد.

استفاده از ورمی ها برای ماهیگیری

کرم های خاکی قرمز ایزنیا یا دیگر نژادها بسیار مناسب برای ماهیگیری در رودخانه های کشورمان است. حال چطور یک بررسی مفید برای خرید کرم خاکی ماهیگیری داشته باشیم؟ و از آنها به بهترین نحو در سر قلاب خود استفاده کنیم.

کلام آخر

در این مقاله با نحوه استفاده ورمی کمپوست آشنا شده و دریافتیم ورمی کمپوست یک فرآیند کاملا طبیعی، ساده و با کاربردهای فراوان است، هزینه ندارد و نیاز به کودهای شیمیایی را کاهش داده و به عنوان یک محرک رشد، قوی تر از کمپوست عمل کرده و خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک را بهبود می بخشد.

با توجه به تمامی مطالب گفته شده شرکت رویال کشت قادر به راهنمایی شما در خرید آسان و بهینه کود ورمی کمپوست می باشد. کافی است با ما تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنید.

سوالات متداول زمان و مقدار مصرف کود ورمی کمپوست

آیا می توانیم از ورمی کمپوست برای همه گیاهان استفاده کنیم؟

با استفاده از ورمی کمپوست به عنوان کود اولیه می توان انواع سبزی های دارای میوه و برگ و یا حتی زیرزمینی را هم در ظروف و هم در بسترهای مرتفع پرورش داد.

 

چقدر طول می کشد تا ورمی کمپوست عمل کند؟

کرم های شما 6 تا 8 هفته طول می کشد تا مقدار قابل توجهی ورمی کمپوست تولید کنند. قطعات ریخته گری به صورت توده های کوچک، و تیره ظاهر شده و به راحتی از هم جدا می شوند. روش های مختلفی برای حذف کمپوست تمام شده وجود دارد، شما می توانید هر 3 تا 4 ماه یکبار تغذیه را برای چند هفته متوقف و کمپوست را به یک طرف سطل بریزید.

     

    بهترین کاربرد ورمی کمپوست چیست؟

    ورمی کمپوست یک اصلاح عالی برای شروع بذر است، زیرا غنی از مواد مغذی است و به رشد گیاهان جوان کمک می کند. اگر کاشت بذرها را در داخل خانه شروع می‌کنید، کافی است مقدار کمی از آن را به محیط شروع بذر اضافه کنید و برای کاشت بذر در فضای باز، کافی است آن را در امتداد سنگر یا در سوراخ هایی که برای بذر خود حفر کرده اید بپاشید.

       

      آیا ورمی کمپوست می تواند جایگزین کود شیمیایی شود؟

       

      ورمی کمپوست به عنوان یک کود آلی توانایی تولید برخی از مواد مغذی ضروری برای حمایت از رشد گیاه را در مقایسه با کودهای شیمیایی دارد. استفاده از مقادیر مناسب آن به عنوان منبع مهم نیتروژن و جایگزینی آن برای اوره، کیفیت و سلامت خاک را برای نسل های آینده تضمین می کند.

      آیا ورمی کمپوست برای همه گیاهان گلدانی مفید است؟

      ورمی کمپوست برای همه گیاهان گلدانی مفید است زیرا به عنوان یک منبع متعادل از مواد مغذی عمل کرده، ارگانیسم های مفیدی را به خاک گلدان اضافه می کند و بافت خاک را بهبود می بخشد.