اثرات مثبت استفاده از کود ارگانیک بر محیط زیست

استفاده از کود ارگانیک

کودهای ارگانیک و استفاده از آن بهترین فرآیند بازیافت برای کاهش زباله های آلی در محیط زیست است.

استفاده از کود ارگانیک

انباشته شدن زباله‌های آلی در زمین‌های بایر یک منظره معمولی در اطراف حومه شهرهای هندوستان است. طبق یک مطالعه CIPS-ASCI در مورد مدیریت زباله، هشت شهر برتر هند به طور متوسط روزانه 4500 تن زباله جامد یا در مجموع 36500 تن تولید می کنند. این رقم شامل زباله های جمع آوری نشده و آب فاضلابی است که از رودخانه های ما سرازیر می شود و باعث ایجاد خطرات زیست محیطی می گردد. با این حال، فرآیندهای بازیافت و استفاده از کود ارگانیک می تواند این مواد زائد را به اقلام قابل استفاده ای تبدیل کند که به نفع محیط زیست و جامعه باشد.

ورمی کمپوست بهترین فرآیند بازیافت برای کاهش زباله های آلی در محیط زیست می‌باشد که نه تنها زباله‌های آلی را به کمپوست با کیفیت بالا تبدیل می‌کند، بلکه با استفاده از تغییرات شیمیایی زباله ها، مواد مغذی را به راحتی در دسترس گیاهان قرار می‌دهند. کود آلی ورمی کمپوست همچنین می تواند به کاهش فلزات سنگین و سموم موجود در لجن فاضلاب و حضور پاتوژن ها در مواد آلی کمک کند. کود آلی ورمی کمپوست یک فرآیند ساده بیوتکنولوژیکی کمپوست است که در آن از گونه های خاصی از کرم های خاکی برای بهبود فرآیند تبدیل زباله و تولید محصول نهایی بهتر استفاده می شود.

دو نوع کرم خاکی که برای این کار توصیه می گردند عبارتند از: Red Wiggler یا کرم کود ورمی کمپوست (Eisensia foetida) ) و کرم قرمز، کرم کود دیگری (Lumbricus Rebellus )که در مزارع کشاورزی برای مصرف زباله های آلی از جمله انواع پسماندهای زیست تخریب پذیر کشت می شود. .
آنها فضولاتی با عنوان “ورمی ریخته شده” ، خارج می کنند که غنی از نیترات و حاوی مواد معدنی مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است و کودهای عالی و تهویه کننده خاک به شمار می آیند.

 

این فرآیند مزوفیلیک است و از میکروارگانیسم‌ها و کرم‌های خاکی استفاده می‌کند که در دمای 32-10 درجه سانتی‌گراد (نه دمای محیط، بلکه دمای درون توده‌ای از مواد آلی مرطوب) فعال هستند و سریعتر از کمپوست سازی می باشد. برخی از مزایای کود آلی ورمی کمپوست نسبت به کمپوست معمولی این است که کود آلی ورمی کمپوست را می توان در داخل خانه انجام داد و تقریباً اثرات منفی ندارد، سرعت آن به دلیل حرارت کمی که تولید می کند نسبت به کمپوست معمولی بیشتر است و در کل کمپوست بهتری تولید می کند.

کود آلی ورمی کمپوست فضولات کرم خاکی است که می تواند سلامت خاک و وضعیت مواد مغذی را بهبود بخشد؛ فرآیندی است که در آن انواع زباله‌های زیست تخریب‌پذیر مانند زباله‌های مزرعه، زباله‌های آشپزخانه، زباله‌های بازار، زباله‌های زیستی صنایع کشاورزی، ضایعات دامی و غیره  هنگام عبور از روده کرم به کود آلی ورمی کمپوست غنی از مواد مغذی تبدیل می گردند. کرم‌های ورمی در اینجا به عنوان عوامل بیولوژیکی برای مصرف آن ضایعات و رسوب فضولات در فرآیندی به نام ورمی کمپوست استفاده می‌شوند. به طور خلاصه، کرم‌های خاکی، از طریق نوعی کیمیاگری بیولوژیکی، می‌توانند زباله‌ها را به «طلا» تبدیل کنند.

 

تگاهی به بیولوژی کرم های کمپوست و استفاده از آن

واژه ورمی کمپوست از کلمه لاتین vermes به معنای کرم گرفته شده است و فرآیند کمپوست سازی مواد آلی با استفاده از کرم خاکی به عنوان ورمی کمپوست شناخته می شود.
کرم‌های خاکی که بر اجتماع میکروبی خاک، خواص فیزیکی و شیمیایی تأثیر می‌گذارند، عموماً به عنوان «دوست کشاورز» یا «شخم‌زن طبیعت» شناخته می‌شوند و توانایی تجزیه ذرات بزرگ خاک و بستر برگ را دارند و در نتیجه امکان دسترسی به مواد آلی برای تخریب میکروبی را افزایش می‌دهند.

نزدیک به 3600 نوع کرم خاکی در جهان وجود دارد که عمدتاً به دو نوع تقسیم می شوند: (1) حفار (نقب زدن)؛ و (2) عدم حفاری (عدم نقب زدن). انواع نقوش Pheretima elongata و Pheretima asiatica در عمق خاک زندگی می کنند.
از سوی دیگر، گونه های غیرنفشی Eisenia fetida و Eudrilus eugeniae در لایه بالایی سطح خاک زندگی می کنند. انواع حفره ها رنگ پریده به طول 20 تا 30 سانتی متر و 15 سال عمر می کنند. انواع بدون گود قرمز یا بنفش و 10 تا 15 سانتی متر طول دارند اما طول عمر آنها فقط 28 ماه است.

کرم‌های خاکی بدون نقب 10 درصد خاک و 90 درصد مواد زائد آلی را می‌خورند و ضایعات آلی را سریعتر از کرمهای خاکی در حال نقب به ورمی کمپوست تبدیل می کنند. آنها همچنین می توانند دمای بین 0 تا 40 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. انواع کرم های خاکی حفاری فقط در شب به سطح خاک می آیند. اینها تا عمق 3.5 متری خاک را سوراخ کرده و با بلع 90 درصد خاک و 10 درصد ضایعات آلی، قالب های 5.6 کیلوگرمی تولید می کنند.

کرم های خاکی در سراسر جهان یافت می شوند. آنها موجودات کوچک لوله ای شکل (طول 10 تا 300 میلی متر) هستند که در داخل و یا بالای خاک زندگی می کنند. کرم ها زندگی خود را به عنوان پیله ای که توسط والدین در خاک رسوب کرده اند آغاز می کنند. آنها می توانند از چند ماه تا 10 سال عمر کنند، اما معمولاً به دلیل خطرات محیطی که در معرض آنها قرار دارند به سن دوم نمی رسند. برخی از گونه‌های کرم‌ها توانایی بازسازی قسمت‌هایی که جدا شده‌اند را دارند، اگرچه آزمایش‌ها نشان می‌دهند که این یک ویژگی غیر معمول است.  همه کرم های خاکی دارای اندام تناسلی نر و ماده هستند و بسته به گونه خاص و سازگاری با محیط خود در زمان های مختلف جفت می شوند، آنها هم در سطح و هم در داخل خاک جفت گیری می کنند که مورد دوم رایج ترین است.

کرم‌های خاکی سیستم گوارشی نسبتاً ساده‌ای دارند که در طول بدنشان می‌چرخد. مواد آلی در قسمت جلویی کرم جایی که دهان قرار دارد بلعیده می شود، سپس از سنگدان عبور داده شده و ماهیچه های قوی منقبض می گردند و مواد آلی را خرد می کنند. بعد از آن آنزیم ها توسط معده آزاد می شوند تا مواد آلی را تجزیه کرده و انرژی مورد استفاده کرم ها را آزاد کنند. کرم ها با میکروارگانیسم های موجود در دستگاه گوارش خود رابطه همزیستی دارند. میکروارگانیسم ها به کرم کمک می کنند تا مواد آلی را هضم کند در حالی که کرم به میکروارگانیسم ها مکانی برای زندگی می دهد. به نوبه خود، هم میکروارگانیسم ها و هم کرم از این رابطه سود می برند. ضایعات توسط کرم در قسمت پشتی که مقعد قرار دارد دفع می شود. مواد زائد دفع شده توسط کرم ها را کرم کاست (ورمی کست) می گویند. ورمی‌کست‌ها نسبت به خاک معمولی حاوی میکروارگانیسم‌ها، مواد معدنی و مواد آلی بیشتری هستند که در دسترس گیاهان قرار می گیرند.

کرم های خاکی به pH حساس هستند. یک مطالعه نشان داد که E. fetida موجود در پیت های اسیدی تر (3.6-4.2) کمتر حفاری و تنفس کرده و مواد ریخته گری کمتری تولید می کند. فعالیت‌های (متابولیسم، رشد، تولید مثل، تنفس) کرم‌های خاکی به شدت، تحت تأثیر دما است. این دو عامل می توانند بر سرعت عملکرد یک سیستم پرورش ماهی تأثیر بگذارند. کرم های خاکی می توانند در اثر دمای شدید مانند گرما و سرمای شدید و همچنین با خشک کردن کشته شوند. آنها معمولاً در جاهایی یافت می شوند که مواد آلی زیادی وجود دارد و در شرایط نامطلوب، حتی می توانند مواد غذایی را برای مدت کوتاهی از خاک استخراج کنند.

Eisenia fetida، کرم ورمی کمپوست است که بیشتر در پرورش ورمیکال استفاده می‌شود، ویژگی‌های کرم‌های معمولی را دارد. آنها epigian هستند، به این معنی که بیشتر وقت خود را در بالای خاک می گذرانند. E. fetida معمولاً به عنوان کرم مورد استفاده در سیستم های ورمی کمپوست به دلیل توانایی آن در پردازش سریع مواد آلی انتخاب می شود.طی یک مطالعه مشخص شد که حضور E. fetida در کود باعث افزایش زیست توده میکروبی و فعالیت کلی آنها شده، همچنین زیست توده و فعالیت قارچی و تنوع میکروب ها و قارچ ها را افزایش می دهد. در این مطالعه، میزان از دست دادن کربن تقریباً دو برابر بیشتر از جایی بود که کرم‌ها وجود نداشتند و این نشان می دهد که با E. fetida، تجزیه تقریبا دو برابر سریعتر اتفاق می افتد. به دلیل این خاصیت E. fetida معمولاً به عنوان کرم برای پرورش ورمیکال انتخاب می شود زیرا زمان لازم برای ساخت کمپوست را کاهش می دهد

دلیل دیگر انتخاب E. fetida برای پرورش ورمیکال  توانایی آن در تجزیه سلولز می باشد، سلولز فراوان ترین پلیمر در طبیعت است و بزرگترین جزء وارد اکوسیستم های زمینی محسوب می شود و حضور E. fetida سرعت تجزیه سلولز را تقریبا دو برابر می کند.

خرید کود ارگانیک

برای بررسی و خرید کود ارگانیک و شیمیایی این صفحه را ببینید. . رفع نیازها و کمک به کشاورزان گرامی از دغدغه های همیشگی کارشناسان رویال کشت بوده است. برای هر گونه مشاوره خرید انواع کود ارگانیک با رویال کشت تماس بگیرید.

نظرات کاربران

رضا عابدی7 خرداد 1402

سلام من متوجه نشدم این چه ربطی به محیط زیست داره کود شیمیایی که بهترمم جواب میده

رویال کشت7 خرداد 1402

سلام اختیار دارین : ورمی کمپوست با کرم‌های خاکی و میکروارگانیسم‌ها سم‌زدایی می کنه و مواد زاید مختلف رو به محصولی تبدیل می کنه که برای مصارف کشاورزی عالیه.هم کم هزینه است و در دفع زباله سازگار با محیط زیست و نسبت به سایر روش های دفع زباله حتماً ارجحیت داره.