معایب کود ورمی کمپوست چیست؟ (۸ مورد از معایب)

معایب ورمی کمپوست چیست؟ (۸ مورد از معایب)

هر نوع کودی با توجه به رعایت فاکتورهای مهم همچون میزان دوز مصرفی، زمان مصرف و غیره در زمینه کود دهی می تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر گیاه داشته باشد. ما نیاز داریم قبل از هر استفاده ای معایب آن کود را بدانیم.

ورمی کمپوست یکی از طبیعی‌ترین روش‌های بهبود کیفیت محیط کشت برای تقویت رشد گیاهان است که دارای مزایا و خواص زیادی است، اما با این حال، ممکن است معایبی نیز داشته باشد که در این مقاله به برخی از معایب ورمی کمپوست اشاره شده است. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

۸ مورد معایب ورمی کمپوست

کود ورمی کمپوست با این همه حسن واقعاً معایبی هم دارد؟ در اینجا به چند ایرادی که باید در استفاده از ورمی کمپوست بخاطر داشته باشید، اشاره کردیم :

۱. هزینه برای شروع

راه اندازی ورمی کمپوست نسبت به روش های دیگر مانند کمپوست معمولی یا دسته ای، پرهزینه تر است؛ چرا که برای شروع علاوه بر ظروف تخصصی، خاک و چندین کرم دیگر، برای تثبیت سطح اسید ایجاد شده در خاک توسط زباله ها به آهک نیز نیاز دارد ،که این خود یک امر پرهزینه می باشد.

۲. نیاز به مراقبت و توجه

برخلاف کمپوست، ورمی کمپوست نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد. کرم ها برای رشد آسان و کمک به ایجاد کمپوست، به غذا، دما و رطوبت ثابت نیاز دارند. نکته حائز اهمیت این که باید زمان و مقدار غذای کرم ها را به دقت زیر نظر داشته باشید از آنجایی که کرم‌ها می‌توانند در یک زمان فقط مقدار زیادی غذا بخورند، شما باید زمان اضافه کردن غذای جدید را پیگیری کنید و سطل ورمی‌کمپوست را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که کرم‌ها با غذای زیاد غرق نمی‌شوند.

معایب کود ورمی کمپوست ( نیاز به توجه و مراقبت از کود )
معایب کود ورمی کمپوست ( نیاز به توجه و مراقبت از کود )

عامل مهم دیگر میزان سطح رطوبت است که باید به طور مداوم مورد بررسی قرار گیرد تا سطل بیش از اندازه خشک و یا مرطوب نباشد. علاوه بر این در فرآیند ورمی کمپوست باید محتویات سطل را هر چند هفته یک بار به هم زده و به طور مداوم آنها را زیر و رو کنید.

۳. نیاز به فضای کافی

ورمی کمپوست به فضای بیشتری برای تولید عملکرد دقیق به عنوان کمپوست معمولی نیاز دارد. همچنین ممکن است برای تولید کمپوست کافی به بیش از یک سطل نیاز داشته باشد.

۴. نیاز به زمان و صبر

فرآیند کمپوست سازی ممکن است بین 3 تا 6 ماه زمان لازم باشد تا کرم ها بتوانند مواد آلی را به ورمی کمپوست قابل استفاده تبدیل کنند و این به عوامل بسیاری همچون دما، اندازه سطل، تعداد کرم ها، دفعات هم زدن محتویات و … بستگی دارد. که یکی از معایب ورمی کمپوست محسوب می‌شود. در نتیجه برای بهتر است از قبل از موعد استفاده خریداری شود.

۵. امکان تولید بوی نامطبوع

به طور کلی سطل های ورمی کمپوست، بوی خاک دارند، اما نادیده گرفتن مراقبت اولیه از کرم ها می تواند بوی بدی ایجاد کند. برای مثال عدم تهویه مناسب و یا دادن غذای زیاد به آنها به خصوص اگر مرطوب باشد باعث چسبیدن به اطراف سطل و در نتیجه پوسیدگی آن می شود و به سرعت بوی بدی تولید می کند.

همچنین از دادن غذاهایی که در حین تجزیه بوی بدی دارند مانند گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات، چربی ها، روغن ها، بروکلی، پیاز و سیر به کرم ها خودداری کنید. در مجموع برای نیم کیلو کرم در هفته حدودا یک کیلو ضایعات کافی است.

۶. آفات و بیماری ها

سطل های ورمی کمپوست می توانند رشد حشرات مانند مگس میوه و مورچه ها را تشویق کنند و از آنجایی که برای کمک به بقای کرم‌های خاکی به دمای خنک‌تری نیاز دارد، باعث جذب سایر آفت ها نیز می گردد؛ در نتیجه ورمی کمپوست ممکن است حاوی پاتوژن ها و سایر مواد مضر باشد و ایجاد مشکل کند.

۷. محدودیت های دمایی

برای آنکه کرم ورمی کمپوست خشک نشود و رطوبت خود را از دست ندهد، فرآیند ورمی کمپوست نیاز به دمای پایین بین 12 تا 27 درجه سانتی گراد دارد که در طی عملیات کمپوست سازی نیز حفظ شود. 

۸. فرآیند برداشت دقیق

فرآیند برداشت اصلاح خاک حاصل از سیستم ورمی کمپوست چندان آسان نیست و نیاز به مرتب سازی دقیق برای بیرون آوردن کرم‌ها و ذخیره آنها در حاشیه هنگام جمع آوری اصلاح خاک دارد و می تواند بسته به اندازه سطل ورمی کمپوست و تعداد کرم استفاده شده، زمان‌بر باشد که یکی از معایب ورمی کمپوست است. در مقابل، یک توده کمپوست سنتی را می توان بلافاصله با پاک کردن مقدار لازم از مواد اصلاحی خاک بدون نیاز به مرتب سازی، صاف کردن یا فیلتر کردن محتویات آن استفاده کرد.

در وب سایت eHow نیز لیستی از معایب کود ورمی کمپوست خانگی بصورت مقاله جمع آوری شده است. و در اینجا می توانید خواص کود ورمی کمپوست را بخوانید.

نتیجه :

علی رغم نکاتی که در این مقاله در رابطه با معایب ورمی کمپوست گفته شد، با توجه به ضررهای متعدد کود های شیمیایی، جهان به سمت استفاده از کود های ارگانیک و سازگاری آن با محیط زندگی همچون ورمی کمپوست پیش رفته است و از آنجا که عیب‌های کود ورمی کمپوست در مقایسه با مزایای آن بسیار ناچیز است توانایی رقابت و جایگزین شدن با انواع کود های شیمیایی از نظر قدرت بالا در افزایش رشد محصولات را دارد.

برای خرید کود ورمی کمپوست به عنوان یک مکمل خاک خوب و مفید می توانید از تیم ما کمک گرفته و بهترین محصول را تولید و استفاده کنید.

سوالات متداول معایب ورمی کمپوست

اثرات منفی ورمی کمپوست چیست؟

برخی از مشکلات در رابطه با استفاده از ورمی کمپوست به عنوان کود مرتبط است، مانند مواد سمی گیاهی، غلظت بالای نمک و محتوای فلزات سنگین که بر رشد و نمو گیاه تأثیر منفی می‌گذارد.

آیا کمپوست کردن چیز خوبی است یا بد؟

کمپوست کردن روش بازیافت طبیعت و یکی از قدرتمندترین اقداماتی است که می‌توانیم برای کاهش زباله‌هایمان، رسیدگی به تغییرات آب و هوا و ساختن خاک سالم انجام دهیم.

کمپوست کردن چه نکات منفی دارد؟

فرآیند کمپوست اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند بوهای نامطبوعی ایجاد کند، نیاز به نظارت مناسب بر میزان رطوبت و اکسیژن دارد که می تواند زمان بر باشد و برای برخی از انواع زباله ها مانند پلاستیک، فلزات و سایر مواد معدنی مناسب نیست.

کدام زباله برای کمپوست مناسب نیست؟

  • محصولات پلاستیکی یا با روکش پلاستیکی (مانند بشقاب، فنجان و غیره)
  • پلاستیک های زیستی
  • چوب فرآوری شده
  • بریده های چمن
  • هر چیزی که با مواد شیمیایی درمان شود
  • روغن