کرم ورمی کمپوست (ایزینیا فتیدا Eisenia foetida)

کرم ایزینیا فتیدا ( Eisenia foetida Worm) کرم ورمی کمپوست

کرم ایزینیا فتیدا (Eisenia feotida) کرم ورمی کمپوست است و گونه ای از کرم خاکی است که به طور گسترده برای ورمی کمپوست استفاده می شود. با 1½ تا 2½ اینچ، کوچکترین گونه کرم خاکی است که در جهان یافت می شود.

کرم‌ ورمی کمپوست ایزینیا فتیدا (Eisenia foetida) رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین کرم‌ ورمی کمپوست در جهان هستند. چه چیزی آنها را تا این حد محبوب می‌کند؟

کرم ورمی کمپوست یا ایزینیا فتیدا (Eisenia feotida) چیست؟

کرم‌ ورمی کمپوست ایزینیا فتیدا (Eisenia feotida) گونه ای از کرم خاکی است که به طور گسترده برای تولید کود ورمی کمپوست استفاده می شود. با 1½ تا 2½ اینچ، کوچکترین گونه کرم خاکی است که در جهان یافت می شود. این کرم‌ها عموماً توسط کشاورزان و افرادی که به باغبانی علاقه دارند پرورش می یابند که از کمپوست خود به عنوان کود استفاده می کنند.

Eisenia fetida حدود 60 تا 70 درصد از خوراک طیور را تشکیل می‌دهد که حدود 175 درصد آن پروتئین حیوانی است. پروتئین یک ماده غذایی مهم است. کرم ایزینیا فتیدا حاوی 4.95-5.70 گرم در 100 گرم 20 از 24 اسید آمینه اصلی، از جمله ده اسید آمینه ضروری است.

میزان چربی پودر این کرم پر استفاده از 5 تا 20 درصد ماده خشک گزارش شده است. تعدادی از اسیدهای چرب تک و چند غیراشباع در کنجاله کرم غلظت نسبتاً بالایی دارند و کل اسیدهای چرب حدود 6.6 تا 10.5 میلی گرم در گرم است. حاوی مقدار کافی مواد معدنی و طیف عالی از ویتامین ها است که جزء ارزشمند خوراک طیور است.

مشخص شده است که حاوی عناصر ضروری مانند کلسیم (1020-7070 میکروگرم در گرم) و آهن (1050-2990 میکروگرم در گرم) است که 10 برابر بیشتر از دانه سویا و پودر ماهی است. کرم خاکی Eisenia fetida به دلیل محتوای پروتئین بالا، اسید آمینه و پروفایل اسیدهای چرب، منبع جایگزین امیدوارکننده ای از پروتئین است. در این بررسی، ویژگی‌های E. fetida، ترکیب مواد مغذی، روش‌های فرآوری و اثرات آن را به عنوان منبع تغذیه جوجه‌ها بیان می‌کنیم.

حقایق در مورد کرم ورمی کمپوست

نام رایج این کرم ایزینیا فتیدا (کرم Eisenia foetida) اساساً نام علمی این گونه است. اصطلاح فتیدا به معنای بوی نامطبوع یا بد است که از این واقعیت ناشی می شود که این کرم‌ها در صورت دست زدن به آنها مایعی بد و تند آزاد می کنند.

محدوده و زیستگاه کرم ایزینیا فتیدا

این گونه بومی اروپا است و اکنون در تمام قاره های جهان یافت می شود. به جز قطب جنوب آنها در مناطقی با کود پوسیده، کمپوست، پوشش گیاهی و غیره رشد می کنند. برخلاف سایر کرم ها، این کرم ها در طبیعت هستند، یعنی در بالای خاک یا در بالای خاک یافت می شوند.

کرم ایزینیا فتیدا یک گونه کرم اپی ژیک است که ترجیح می دهد در نزدیکی سطح خاک زندگی کند. زیستگاه ایده آل برای این کرم‌های قرمز بستر عمیقی از مواد آلی در حال پوسیدگی است که آنها را به طرز شگفت انگیزی برای ورمی کمپوست مناسب می کند. باغبانان می‌توانند با هدف تشویق کرم‌ها به کمپوست سازی، Eisenia fetida را به کمپوست خود اضافه کنند و از فواید ورمی کمپوست در کشاورزی بهره ببرند. اگر کرم‌ها خوشحال باشند، جمعیت کرم‌ها تکثیر و ماندگار می‌شود و منبع ثابتی از کرم‌ها را برای کمپوست کرم خاکی در دسترس خواهند داشت. این کرم ها در برابر نوسانات دما مقاوم هستند و برای بسیاری از اقلیم ها مناسب هستند.

Eisenia feotida علاوه بر استفاده در کمپوست سازی، به عنوان کرم طعمه نیز استفاده می شود. ماهیگیران گاهی اوقات به دنبال این کرم‌ها می‌گردند، زیرا آنها می‌توانند طولانی‌تر از سایر گونه‌های کرم‌ها در زیر آب زندگی کنند و در حالی که ماهی‌ها در انتهای قلاب طعمه می‌چرخند، هدف جذابی برای ماهی‌ها ایجاد می‌کنند. جابجایی و حمل و نقل کرم ها نیز آسان است و آنها را برای سفرهای ماهیگیری راحت می کند.

افرادی که علاقه مند به خرید این کرم ها هستند گاهی می توانند آنها را در فروشگاه های لوازم باغبانی یا ماهیگیری پیدا کنند. این کرم ها را می توان به صورت عمده از طریق کاتالوگ ها یا خرده فروشی های اینترنتی نیز سفارش داد.

آناتومی Eisenia feotida کرم ورمی کمپوست

بدنی لوله مانند دارد که معمولاً از بیرون لزج است. دارای یک سیستم گردش خون بسته ساده و دو رگ خونی اصلی است. سیستم گوارش در داخل لوله وجود دارد. آناتومی کرم Eisenia fetida نشان می دهد که بدن از بخشهایی تشکیل شده است که به سمت قسمت قدامی تخصصی شده اند. می توان آنها را از سایر کرم‌ها با نوارهای قرمز متناوب آنها متمایز کرد.

تولید مثل کرم قرمز خاکی ایزینیا فتیدا

مانند همه کرم‌های خاکی، این گونه نیز هرمافرودیت است، یعنی گونه‌ای که دارای اندام‌های تناسلی نر و ماده است. با این حال، آنها نمی توانند خود بارور شوند و بنابراین برای تولید مثل به یک جفت نیاز دارند.

وقتی دو کرمی که به بلوغ جنسی رسیده‌اند با هم جمع می شوندُ خود را در کنار هم قرار می دهند. سرشان در جهت مخالف است و ماده ای مخاطی مانند ترشح می‌کنند که به آنها کمک می کند بدن خود را به هم ببندند. در نهایت تبادل اسپرم صورت می گیرد.

اسپرم‌ها روی سطح پوست خود رسوب می‌کنند، از جایی که به سمت منافذی حرکت می‌کنند، چند بخش بالاتر از کلیتلوم. سپس، هر کرم جداگانه تخمک های خود را ترشح می کند و این تخمک ها توسط اسپرم کرم دیگر بارور می شوند. تخم ها در داخل پیله های کوچک تشکیل می شوند.

کرم خاکی ایزینیا فتیدا تا زمانی که اسپرم شریکش تمام نشود می‌تواند به تولید چنین پیله‌هایی ادامه دهد. این تخم ها پس از یک دوره نهفتگی در حدود 32 تا 72 روز از تخم بیرون می آیند و تخم های جوان از پیله خارج می شوند.

کرم های قرمز در عرض 8 تا 10 هفته پس از تولد به بلوغ جنسی می رسند. در شرایط ایده آل، گونه می تواند دو تا سه پیله در هفته به مدت 6 تا 12 ماه تولید کند. این واقعیت را هم اضافه کنید که عمر متوسط این کرم‌ها 3 تا 4 سال است و افزایش سریع تعداد آنها کاملا منطقی است.

دمای ایده آل برای زندگی کرم Eisenia feotida

این کرم ها به دمای مطلوبی در حدود 68 تا 77 درجه فارنهایت (20 تا 25 درجه سانتیگراد) نیاز دارند. آنها می توانند دماهای بین 40 تا 80 درجه فارنهایت را تحمل کنند. با این حال، اگر دمای محیط اطرافشان به 85 درجه فارنهایت برسد، تحت فشار شدید قرار می گیرند و زمانی که دما به 90 درجه فارنهایت برسد، می میرند.

تغذیه آبزیان با کرم خشک شده

یکی از کاربردهای گونه ایزینیا فتیدا کالیفرنیای تغذیه آبزیان زینتی و غیر زینتی است که باعث افزایش بهره وری و رشد آبزیان پرورشی می شود. از این کرم میتوان به عنوان غذای ماهی تیلاپیا یا دیگر آبزیان استفاده کرد.

خرید و قیمت کرم ورمی کمپوست قرمز ایزینیا فتیدا

در حالت ایده آل، شما باید این کرم ها را از یک منبع معتبر با قیمت مناسب خریداری کنید. یک کیسه کشت استارتر با قیمتی در حدود 24.95 دلار در دنیا به فروش می‌رسد. گونه Eisenia fetida ساده ترین گونه کرم خاکی از نظر نگهداری است و بنابراین در بین کشاورزان و باغداران بسیار محبوب است. برای اطلاعات بیشتر و یا خرید کود ورمی کمپوست با کارشناسان شرکت رویال کشت تماس بگیرید.

نظرات کاربران

ساعد علوی زاده7 خرداد 1402

سلام من میخواستم پرورش بدم اینارو، این کرما معمولا چقدر زنده میمونن؟

رویال کشت7 خرداد 1402

سلام آقای علوی زاده، کرم تازه متولد شده در پیله رشد می کند و بین 60 تا 90 روز نوزاد محسوب میشن و حدود یک سال هم طول می کشه تا بالغ بشند. کرم ها می تونن تا 10 سال عمر کنن

محسن آباده16 خرداد 1402

سلام غذای این کرم چیه؟

رویال کشت16 خرداد 1402

سلام این کرم ها در سطح خاک ساکن هستند و از مواد آلی پوسیده روی سطح خاک تغذیه می کنند.