فواید ورمی کمپوست در کشاورزی

فواید ورمی کمپوست در کشاورزی

کرم های خاکی که به عنوان مهندسان زیست محیطی عمل می کنند، خواص خاکی را که قبلاً با آفت کش ها آلوده شده است، تغییر می دهند و آن را با تولید غنی سازی میکروبی و مواد مغذی بازیابی می کنند.

ورمی کمپوست از کلمه لاتین vermi به معنای کرم گرفته شده است، زیرا اساساً ریخته گری کرم است. در طی این فرآیند بیولوژیکی، از کرم‌های خاکی برای تبدیل زباله‌های آلی به خاکی غنی از مواد مغذی استفاده می‌شود که به عنوان یک کود آلی با انتشار آهسته، عمل می‌کند و یک جایگزین عالی پایدار برای استفاده به عنوان کود و راهی فوق العاده برای ترویج کشاورزی پایدار در کشاورزی محلی به حساب می آید.در این نوشته به فواید ورمی کمپوست می پردازیم.

بررسی فواید ورمی کمپوست در کشاورزی

ورمی کمپوست دارای فواید فراوانی است که مهمترین آنها به شرح زیر است:

  • (1) به عنوان کودهای زیستی عمل می کند، مواد مغذی خاک را احیا می کند، خاک را تثبیت می کند و حاصلخیزی خاک را در یک دوره طولانی مدت افزایش می دهد.
  • (2) به مسائل اجتماعی توجه می کند و زباله ها را بازیافت می کند و
  • (3) به عنوان یک اقتصاد دایره ای نشان داده شده است که یک شرکت سودآور است.

خواص بیولوژیکی خاک حاوی ورمی کمپوست

کرم های خاکی ( کرم ورمی کمپوست ) که به عنوان مهندسان زیست محیطی عمل می کنند، خواص خاکی را که قبلاً با آفت کش ها آلوده شده است، تغییر می دهند و آن را با تولید غنی سازی میکروبی و مواد مغذی بازیابی می کنند. ورمیکالچر به شدت بر چرخه مواد مغذی تأثیر می گذارد و مقاومت در برابر بیماری های قارچی و پاتوژن های گیاهی را افزایش می دهد. از طریق استفاده طولانی مدت از ورمی کمپوست، حاصلخیزی خاک افزایش یافته و به طور قابل توجهی استفاده و وابستگی به مواد شیمیایی مضر کاهش می یابد. اگرچه ارزش غذایی ورمی کمپوست ممکن است بسته به ضایعات آلی مورد استفاده متفاوت باشد، مشخصات غذایی آن در مقایسه با کمپوست سنتی به طور کلی بالاتر است.

حفاظت اجتماعی و محیطی ورمی کمپوست

حدود 820 میلیون نفر در جهان امروز به دلیل عدم دسترسی به مواد غذایی مغذی دچار سوء تغذیه هستند. میلیون ها نفر دیگر در کشورهای در حال توسعه به دلیل استفاده از کودهای شیمیایی از مسمومیت حاد رنج می برند که بسیاری از آنها در نتیجه جان خود را از دست می دهند. در نتیجه، ریشه کن کردن استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی در تولید مواد غذایی ضروری است.

ورمی کمپوست به بسیاری از مزایای زیست محیطی از جمله بازیافت زباله کمک می کند. هر ساله با افزایش جمعیت انسانی و مصرف گرایی، مناطق شهری تقریباً 1.3 میلیارد تن زباله تولید می کنند و پیش بینی می شود تا سال 2025 به میزان 2.200 میلیارد تن در سال برسد. تولید ورمی کمپوست بیشتر این ضایعات را تخصیص داده و مجدداً مورد استفاده قرار می دهد، زیرا کرم های خاکی از زباله های صنعتی، شهری، خانگی، کشاورزی، حیوانی، کاغذ و مواد جامد و حتی پساب تغذیه می کنند.

سودآوری ورمی کمپوست

ورمی کمپوست علاوه بر ارتقای مسئولیت اجتماعی، می تواند به همان اندازه برای تولید کننده و همچنین مصرف کننده، سودآور باشد. این کمپوست ثابت کرده است که نسبت سود به هزینه بهتری همراه با سود خالص بهتر، با دوام مالی امکان پذیر دارد. همچنین می تواند کارایی فنی و بهره وری را در کشاورزی و رشد گیاه افزایش دهد. ورمی‌کالچر نیز نیاز به کودهای شیمیایی را کاهش داده و در نهایت ریشه‌کن می‌کند. افزایش تقاضای جهانی برای کودهای شیمیایی، باعث قیمت آن در سراسر جهان شده است.

ورمی کمپوست چگونه کار می کند؟

این روش در سطح جهانی توسط کشاورزان پذیرفته شده و توسط محققان در نقاط مختلف جهان مانند ترکیه، هند، صربستان، فیجی و کشورهای دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است.

آماده سازی، نگهداری و تکمیل

حدود هشت تا ده گونه کرم خاکی از بیش از 300 گونه موجود وجود دارد که برای ورمی کمپوست مناسب هستند. اینها به سه دسته اندوژیک، اپیژیک و آنکیک تقسیم می شوند. اپیژیک گونه های ایده آل برای ورمیکال است، زیرا آنها ساکنان بستر بوده و به سرعت در حال تکثیر و تجزیه مواد آلی هستند. ورمیکال برای پردازش حدود 30 تا 40 کیلوگرم (تقریباً 66 تا 88 پوند) ماده، به حدود 1000 تا 1500 کرم خاکی نیاز دارد؛ با توجه به اینکه یک کرم بالغ می تواند تولید مثل کند، در نتیجه تخمین زده می شود که سالانه 1200 تا 1500 کرم خاکی تولید شود.

ابزارها و روش‌های مختلفی در طول این روش، از کشت تا استخراج آن استفاده می‌شود. معمولاً ملافه را در ظروف سطل مانند قرار می دهند. بستر و پودر ورمی (همانطور که قبلا ذکر شد) ممکن است بسته به محصولات، منابع موجود و موقعیت جغرافیایی متفاوت باشد.

ضروری است که منطقه سایت سایه، مرطوب و تهویه مناسب داشته باشد، به همین دلیل است که یک سوله باز توصیه می شود. همچنین زهکشی باید مناسب بوده و دمای 20 تا 30 درجه سانتیگراد حفظ شود.

به طور کلی، حدود 45 تا 60 روز پس از رهاسازی کرم‌های خاکی در بستر، طول می‌کشد تا ورمی کمپوست آماده شود. استخراج خاک شامل الک کردن به منظور جداسازی کرم های خاکی و بقایای باقی مانده است. سپس می‌توان آن‌ها را در یک بستر تازه قرار داد تا فرآیند از نو شروع شود.

تحقیقات آینده و پیشنهادات سیاستی

در فرآیند ورمی کمپوست شکاف های دانش گسترده ای، مانند اینکه آیا ترکیب ورمی کمپوست حاوی بسترهای سمی است یا نه، میزان انتشار گازهای گلخانه ای که فعالیت کرم خاکی ایجاد می کند، و غیره وجود دارد. تحقیقات آینده برای درک بهتر ورمیکال و خواص آن ضروری است. همچنین تقاضا برای آگاهی جامع تر از ورمی کمپوست در جامعه کشاورزی برای مثال، از طریق استفاده از رسانه های جمعی و/یا خدمات گسترده کشاورزی موجود است.

علاوه بر این، سابقه ای وجود دارد که مهندسان را به طراحی و توسعه فناوری و مکانیسم های مورد نیاز برای تولید ورمی کمپوست می طلبد. این امر در کنار نیاز به اقدامات سیاستی برای تشویق عمل ورمی کمپوست و همچنین برنامه های تحقیق و توسعه ای است که آن را ترویج می کند. به عنوان مثال، شرکت RivermLtd. در ترکیه ماشین آلات کشاورزی خود را برای سیستم‌های ورمی کمپوست خودکار توسعه داده است که سال‌ها در ترکیه به طور رسمی گواهی شده و به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

با این حال، این یک سیستم پرهزینه به حساب می آید و تحقیقات مهندسی به طور مداوم برای کاهش قیمت آنها انجام می شود. این ابتکار مشابه باید در سطح جهانی با رویکردی جامع‌تر در نظر گرفته شود تا تعداد فراوان‌تری از سیستم‌های ورمی کمپوست نوآورانه ایجاد شود که به راحتی برای کشاورزان در همه جا قابل دسترسی باشد.