خاک رس

تشکیل خاک رس، فرآیند دیگری از تشکیل خاک است که وقتی ترکیب چسبنده آبی به خاکستری رس و هوموس که Cley نامیده می‌شود. در این مقاله اشاره های جذابی به موارد مفید تشکیل خاک رس خواهد شد که با توجه به بررسی های انجام شده کارشناسان ما انجام میشود.    نقش اقلیمهای مختلف: این فرآیند …

تشکیل خاک رس، فرآیند دیگری از تشکیل خاک است که وقتی ترکیب چسبنده آبی به خاکستری رس و هوموس که Cley نامیده می‌شود. در این مقاله اشاره های جذابی به موارد مفید تشکیل خاک رس خواهد شد که با توجه به بررسی های انجام شده کارشناسان ما انجام میشود.

 

 نقش اقلیمهای مختلف:

این فرآیند در اقلیمهای آبی به دلیل اینکه برای استقرار و ثبات به آب نیاز دارد و به علت تقسیم شرایط مطلوب ، صورت می‌گیرد. در اقلیمهای دیگر نیز این فرآیند بوجود می‌آید، برای مثال اگر آب در افق B و C خاک در یک دوره طولانی تجمع پیدا کند ،این حالت زمانی رخ می‌دهد که به دلیل شرایط زمین شناختی برکه‌ها (آبگیرها) یا لایه رس قوی افق ، به یک بند تبدیل می‌شود و آب به داخل خاک تراوش می‌کند.

 

 اقلیمهای ایده‌آل:

نواحی مرطوب ساحلی و باتلاقها، شرایط مناسبی را برای فرآیند تولید خاک رس فراهم می‌سازند. اقلیمهای تندرا نیز به دلیل وجود خاک یخ زده ، برای این فرآیند ایده‌آل است.

 

 نقش حوضچه و یا آبگیر:

در بهار، یخ موجود در سطح خاک ذوب می‌شود و در بالای خاک یخ زده یک حوضچه ایجاد می‌کند، همچون یک آب بند عمل می‌کند. حوضچه و یا آبگیر عمل اکسیداسیون را به تاخیر می‌اندازد و خاک رنگ آبی مایل به خاکستری با زهکشی ضعیف فاقد اکسیداسیون را به خود می‌گیرد.

محیط بدون درخت تندرا ، رشد انواع خزه ، بوته جارو ، گلسنگ و گیاهان برگ چرمی را میسر می‌سازد. به دلیل وجود میکروارگانیسم‌ها این گیاهان به هوموس تبدیل می‌شوند و آب اسیدی می‌شود (اسید هیومیک). تجزیه مواد آلی کامل نیست و کود گیاهی به عنوان لایه‌ای از خاک آلی،افق O را می‌پوشاند.