طرز تهیه کود ورمی کمپوست خانگی در6 مرحله آسان

طرز تهیه ورمی کمپوست خانگی در ۶ مرحله آسان

تهیه ورمی کمپوست خانگی حتماً راهی آسان و مقرون بصرفه برای تغذیه گیاهان و روشی متفاوت از کودهای سنتی برای کوددهی زمین و گلدان های شما است. می‌توانید با تبدیل ضایعات مواد غذایی به مواد غنی براحتی خاک باغچه و گیاهان خود را با یک کود‌ عالی تغذیه کنید.

این مقاله در مورد طرز تهیه ورمی کمپوست خانگی است، اگر از قبل نمی دانید ورمی کمپوست چیست؟ نگاهی به این صفحه داشته باشید.

برای تهیه ورمی کمپوست خانگی چه چیزهایی نیاز دارید:

  • سطل زباله: وان های پلاستیکی و خنک کننده های پلی استایرن محبوب ترین برای راه اندازی ورمی کمپوست خانگی هستند.
  • کرم ها: با حدود 1000 کرم جنبنده قرمز شروع کنید .بستر: روزنامه خرد شده محبوب ترین  است و بعد از آن کوکو و پیت ماس ​​گزینه های دیگری هستند.
  • ضایعات آشپزخانه: هر آنچه که در سطل کمپوست قرار می دهید شامل ضایعات سبزیجات و میوه، پوست، انتهای سیب زمینی، هسته میوه و غیره. بدون گوشت، لبنیات، روغن یا چربی.

سه فازی که در این فرآیند اتفاق می افتد:

  1. فاز اولیه پیش کمپوست: پسماندهای آلی به مدت 15 روز قبل از تغذیه کرمخاکی کمپوست می‌شوند. در طی این مرحله، ترکیبات به راحتی قابل تجزیه هستند و مواد فرار بالقوه که ممکن است برای کرم های خاکی سمی باشند، حذف می گردند.
  2. فاز مزوفیلیک: در طی این فاز، کرم‌های خاکی از طریق عملکردهای مشخصه خود در تجزیه مواد آلی، آن را با ذرات خاک ترکیب کرده و فعالیت‌های میکروبی را تقویت و مواد زائد آلی را برای تشکیل کودهای آلی آماده می‌کنند.
  3. فاز نهایی بلوغ و تثبیت.

۶ مرحله طرز تهیه کود ورمی کمپوست

راه های مختلفی برای تهیه کود ورمی کمپوست خانگی با سطل وجود دارد. 

۱.سطل خود را بگیرید

ورمی کمپوست مانند کودهای سنتی در انبوهی از برگ ها و ضایعات آشپزخانه در فضای باز انجام نمی شود.برای شروع میتوانید از یک وان یا سطل پلاستیکی یا پلی استایره استفاده کنید فقط توجه داشته باشید وان شما دارای شفاف نباشد زیرا کرم ها دوست دارند در جایی که هوا تاریک است زندگی کنند و اگر از سطل استفاده می کنید برای حفظ گردش هوا، سوراخ هایی به عرض مداد در درب و اطراف دو طرف سطل در نزدیکی بالا ایجاد کنید.توجه: اگر سطل را بیرون نگه دارید، درب آن را سوراخ نکنید زیرا سوراخ‌های روی درب سطل باعث ورود آب باران به داخل آن می شوند. 

۲.سطل زباله خود را پر کنید

مواد بستر سازی برای تهیه ورمی کمپوست خانگی : روزنامه خرد شده، کوکو و پیت ماس ​​مواد بستر مناسبی را برای کرم ها ایجاد می کنند.فقط توجه داشته باشید که هر ماده ای را انتخاب می کنید، آن را مرطوب کرده تا به اندازه یک اسفنج خیس رطوبت داشته باشد.8 اینچ از بستر کرم مرطوب را به سطل اضافه کنید. در آن فوت کرده تا فضای زیادی برای گردش هوا به وجود بیاید سپس، یک مشت خاک از باغچه یا مقداری مخلوط گلدان اضافه کنید. این کار باعث اضافه شدن شن می شود که به کرم ها کمک می کند تا بتوانند غذای خود را هضم کنند.

۳.کرم ها را رها کنید

کارشناسان توصیه می کنند برای شروع از  1000 عدد جنبنده قرمز ایزینیا فتیدا، کرم ورمی کمپوست (Eisenia foetida)  که محبوب‌ترین کرم‌های کمپوست‌کننده هستند استفاده کنید.

توجه: سعی نکنید کرم های خاکی را از باغ خود بیرون بیاورید. این کرم‌ها ترجیح می‌دهند در خاک زندگی کنند و به اندازه جنبندگان قرمز ضایعات آلی را پردازش و یا تولید مثل نمی‌کنند. 

۴.تغذیه کرم ها رو شروع کنید

کرم ها را هفته ای یک بار و نه بیشتر با زباله های آشپزخانه تغذیه کنید توجه داشته باشید که باکتری برای رشد نیاز به زمان دارد و غذای زیاد باعث ایجاد سطل بدبو می گردد. اگر در تغذیه بعدی هیچ اثری از غذا پیدا نکردید، به تدریج مقدار غذا را افزایش دهید.

چه چیزهایی به کرم های خود بدهید؟

  •  میوه ها
  • سبزیجات
  • تفاله قهوه
  • پوسته تخم مرغ
  • غلات و پاستا
  • چای کیسه ای

چه چیزهایی به کرم های خود ندهید؟

  • پیاز
  • سیر یا هر چیز دیگری از خانواده پیاز
  • مرکبات
  • گوشت
  • غذاهای چرب، روغن ها یا ضایعات چربی
  • استخوان✗ غذاهای فرآوری شده
  • محصولات لبنی✗ کود حیوانی
  • فلفل 

۵. ریخته گری کرم خود را برداشت کنید

ریخته گری کرم خود را برداشت کنید، محصول نهایی فرآیند کمپوست باید تیره و کرکی باشد.

روش شماره 1: ساده ترین راه برای برداشت مواد ریخته گری کرم این است که توجه داشته باشید هر هفته به طور متناوب از کدام سمت به کرم ها غذا می دهید. کرم ها به سمتی که غذا را در آن قرار می دهید مهاجرت می کنند در نتیجه وقتی برای برداشت ریخته گری می روید، بیشتر کرم ها فقط در یک طرف سطل هستند و شما میتوانید قطعات ریخته گری را از طرف دیگر جمع آوری کنید. 

روش شماره 2: راه آسان دیگر این است که یک سوم بالای مواد سطل را که محل زندگی کرم ها و غذا است، بردارید. در نتیجه بقیه مواد باید عمدتاً ریخته گری باشد. آنها را حفر کنید، سپس بستر جدید را اضافه کرده و کرم ها را به سطل زباله برگردانید. در آخر هنگامی که کمپوست تمام شده را بیرون آوردید، از یک صفحه برای الک کردن مواد ریخته گری از تکه های غذایی که ممکن است هضم نشده باشد استفاده کنید؛ اولین برداشت شما  حدود سه تا شش ماه طول می کشد.

مرحله ۶. نگهداری خوب از سطل تهیه ورمی کمپوست

چند نکته وجود دارد که باید مراقب آنها بود :

  • محتوای رطوبت : کرم ها خانه خود را نه خیلی مرطوب و نه خیلی خشک، بلکه درست دوست دارند. سطل زباله ای که خیلی خشک است ممکن است باعث کشته شدن برخی کرم ها و یا جذب مورچه ها شود همچنین رطوبت زیاد هم می تواند کرم ها را کشته و یا بوی بدی ایجاد کند. 
  • جریان هوا : جریان ناکافی هوا نیز می تواند منجر به بوی بد شود. 
  • حشرات : وجود مورچه نشان دهنده خشکی بستر می باشد پس باید به آن مقداری آب اضافه کنید.

 

سوالات متداول طرز تهیه ورمی کمپوست خانگی

1. آیا ورمی کمپوست بو می دهد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، وجود بو در ورمی کمپوست نشان دهنده وجود مشکل است . اگر بستر خیلی مرطوب باشد، یا از آب یا غذای اضافی مملو باشد و یا اگر جریان هوا به اندازه کافی وجود نداشته باشد، باعث ایجاد بوی بد می گردد. برای حل مشکل باید بستر خشک را افزایش داده، غذا را کم کرده و یا سوراخ های هوای بیشتری ایجاد کنید.

 

2. آیا کرم ها برای فرار تلاش خواهند کرد؟

تا زمانی که شرایط ایده آل باشد، این اتفاق نمی افتد اما اگر بخواهند فرار کنند، ممکن است به معنای وجود غذای زیادی باشد که می تواند آمونیاک یا هوای بسیار کمی تولید کند همچنین گرمای بیش از حد نیز ممکن است مشکل ساز شود. برای حل آن می توانید غذای اضافی را بردارید، سوراخ های هوای بیشتری اضافه کنید یا به آرامی سطل را هوا داده، به داخل و یا به مکان سایه بیاورید.

 

3. کرم ها با چه سرعتی تولید مثل می کنند؟ با کرم های اضافی چه کنم؟

جمعیت کرم شما می تواند هر دو ماه دو برابر شود. کرم ها معمولا تولید مثل خود را خود تنظیم می کنند. اگر سطل بیش از حد شلوغ شود، تولید مثل کاهش می یابد و ممکن است برخی از کرم ها بمیرند. در صورت پر شدن سطل زباله می توانید از چند راهکار گفته شده استفاده کنید:- یک سطل جدید راه اندازی کنید- امکانات اضافی را به یک دوست بدهید- مقداری از کرم ها را به خزندگان یا جوجه های خود بدهید-به یک سفر ماهیگیری بروید.