آشنایی با انواع سموم کشاورزی و کاربرد آن ها

آشنایی با انواع سموم کشاورزی و کاربرد آن ها

آنچه در این مطلب می‌خوانید نمایش انواع سموم شیمیایی مواد شیمیایی کشاورزی سموم حشره کش سموم شیمیایی علف کفش سم کشنده جانوران جونده تنظیم کننده رشد گیاهی انواع سموم شیمیایی اصطلاح “مواد شیمیایی صنعتی” برای اشاره به مواد شیمیایی مورد استفاده در انواع سموم کشاورزی و یا مواد مخدر استفاده می شود و میتوان آن …

انواع سموم شیمیایی

اصطلاح “مواد شیمیایی صنعتی” برای اشاره به مواد شیمیایی مورد استفاده در انواع سموم کشاورزی و یا مواد مخدر استفاده می شود و میتوان آن را به سه نوع عمده تقسیم کرد:

  • مواد شیمیایی کشاورزی و صنعتی
  • مواد مخدر
  • محصولات مراقبت بهداشتی، و سموم زیستی – یعنی منابع گیاهی و حیوانی.

مواد شیمیایی کشاورزی

اکثریت مواد شیمیایی کشاورزی آفت کش ها هستند که برای کنترل آفات، از جمله علف هرز استفاده می شوند و شامل حشره کش ها، علف کش ها، قارچ کش ها، فومیگانت ها و کشمش های کشنده می باشند.

سموم حشره کش

موادی به صورت مایع ، جامد و یا گاز هستند که به منظور نابودی حشرات به کار می‌روند و چهار طبقه اصلی آنها عبارتند از ارگانوفسفره، کاربامات، هیدروکربن های کلر و حشره کش ها مشتق شده از گیاهان (گیاه شناسی).

حشره کش های ارگانوفسفره و کاربامات با مهار استیل کولین استراز، آنزیمی که استیل کولین را تخریب می کند پیام دهنده سیستم عصبی پاراسمپاتیک است.در نتیجه، سطوح استیل کولین باقی می ماند و عملکردهای طبیعی سیستم پاراسمپاتیک را زیاد می کند.

هیدروکربن های کلر به عنوان حشره کش ها مانند کلروفنوتیایزین (DDT) استفاده می شوند، مولکول های بزرگتری نسبت به هیدروکربن های کلرانی هستند که به عنوان حلال های آلی مانند کلروفرم استفاده می شوند و اثر مهم سمی تولید شده توسط این حشره کش ها، تشنج است.

استفاده از DDT در بسیاری از کشورها به دلیل اثرات زیست محیطی آن ممنوع است و ممکن است باعث ایجاد سرطان در انسان شود.

DDT یک ماده شیمیایی قابل حل با چربی است که در ماهی ها تجمع می یابد و وقتی پرندگان ماهی می خورند، این مواد شیمیایی نیز در بافت چربی خود ذخیره می شوند DDT در پرندگان منجر به تخم مرغ های شکننده می شود که در معرض شکستگی هستند. این در نهایت باعث کاهش جمعیت پرندگان ماهی می شود. به طور کلی، حشره کش ها مشتق شده از گیاهان دارای سمیت کم هستند. و پیرترین آنها در خانه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند، یک “نابودی” سریع برای حشرات  و پتانسیل کمتری برای تولیدات سمی در انسان دارند.

سموم شیمیایی علف کفش

علف کش ها مواد شیمیایی و نوعی از آفت کش ها هستند که براى از بین بردن علف هاى هرز استفاده مى شوند.و پتانسیل آنها برای ایجاد سمیت در انسان، کم است. هر چند سریع علف هاى زائد را از بین مى برند اما در برخى موارد اگر به صورت درست و اصولى و با نظارت متخصصان استفاده نشود سبب صدمه دیدن گیاهان و دیگر موجودات مى شود.

سم کشنده جانوران جونده

وارفارین در ابتدا به عنوان یک داروی برای درمان ترومبوآمبولی، بیماری ای که به علت لخته شدن خون است، به وجود می آید، زیرا از سنتز یک عامل ضروری برای لخته شدن خون جلوگیری می کند. مهار لخته شدن خون توسط وارفارین می تواند منجر به خونریزی داخلی شود به علت توانایی آن در ایجاد خونریزی داخلی، وارفارین نیز به عنوان یک مولتی ویتی سدیم مورد استفاده قرار می گیرد.

تنظیم کننده رشد گیاهی

دامینوزید، همچنین به نام آلار شناخته شده است، یک تنظیم کننده رشد گیاهی است که برای بهبود ظاهر و عمر سیب ها مورد استفاده قرار می گیرد با توجه به سرطان زایی آن در حیوانات)، نگرانی ها مطرح شده است که ممکن است دامینوزید در کودکانی که سیب مصرف می کنند، تومور تولید کند. در نتیجه، استفاده از دامینوزید بسیار کاهش یافته است.