نمک سولفات منیزیم

نمک سولفات منیزیم Magnesium sulfate salt

منیزیم نقش مهمی در فعال کردن سیستم آنزیمی و متابلویسم کربوهیدرات ها دارد و یکی از عناصر تشکیل دهنده کلروفیل است. بنابراین وجود آن برای تشکیل کلروفیل در گیاهان ضروری است. در هر مولکول کلروفیل نیز یک اتم منیزیم وجود دارد.

نمک سولفات منیزیم چیست؟

نمک سولفات منیزیم یک ترکیب شیمیایی است که از دو عنصر، منیزیم و سولفات تشکیل شده است. فرمول شیمیایی آن MgSO4 است. این ترکیب در واقع یک نمک است که در آب قابل حل است. نمک سولفات منیزیم به عنوان یک منبع منیزیم قابل استفاده است و معمولاً در تولید کودها و محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

در زمینه کشاورزی، نمک سولفات منیزیم به عنوان کود سولفات منیزیم مورد استفاده قرار می‌گیرد تا منیزیم مورد نیاز گیاهان را تامین کند و عملکرد و رشد آنها را بهبود بخشد. همچنین، این نمک در برخی کاربردهای صنعتی و فرآورده‌های شیمیایی نیز استفاده می‌شود.

هنگام کمبود منیزیم نه تنها گیاهان زرد میشوند، بلکه از تشکیل سایر رنگدانه های گیاهی مانند کاروتن کم میشود و باعث کند شدن رشد گیاه می شود و جذب سایر عناصر غذایی مخصوصا فسفر را تنظیم خواهد کرد و به عنوان انتقال دهنده فسفر به دانه در گیاهان و فعال کننده برخی آنزیمها عمل خواهد نمود و منیزیم همچنین می تواند شکل گیری ویتامین A، ویتامین C، تا که به بهبود کیفیت میوه، سبزیجات و سایر محصولات زراعی حمایت می کنند. گوگرد مورد نیاز برای سنتز اسیدهای آمینه پروتئین سلولز و آنزیم در محصولات زراعی است و به بهبود توانایی مقاومت محصول و جلوگیری از تهاجم باکتری کمک می کند.

کاربرد سولفات منیزیم در کشاورزی

از کود سولفات منیزیم برای بهبود رشد گیاهانی که شدیدا به منیزیم نیاز دارند (گوجه، فلفل، سیب زمینی و رز) استفاده می کنند.از مزیت های این کود نسبت به بقیه کودها حلالیت بالا در آب و کمک به جذب نیتروژن و فسفر در گیاهان است که میتوان هنگام آبیاری ازین کود استفاده نمود. منیزیم مانند کلسیم و پتاسیم به صورت یون از محلول خاک جذب گیاه می‌شود و برعکس کلسیم در گیاه پویا میباشد و از بافتهای مسن به بافتهای جوان منتقل می‌شود و جذب آن توسط گیاه بستگی به غلظت این یون در فاز خاک (درصد اشباع منیزیم و مقدار سایر کاتیونها مثل کلسیم و آمونیوم- پتاسیم ) در خاک دارد.

کاربرد سولفات منیزیم در کشاورزی
کاربرد سولفات منیزیم در کشاورزی

سولفات منیزیوم که دارای 6/9درصد منیزیم خالص می‌باشد از متداولترین کودهای منیزیمی قابل استفاده در محصولات زراعی و باغی می‌باشد و این کود را می‌توان قبل از کاشت به همراه سایر کودها به خاک اضافه نمود که موجب می‌شود بذر زودتر جوانه زده و مقدار پروتئین محصول هم زیادتر می‌شود. زمان مصرف این کود در باغها، اواخر اسفند ماه و در محصولات زراعی قبل از کاشت می‌باشد.

این کود علاوه بر تامین منیزیم و پتاسیم مورد نیاز، گوگرد را هم به صورت قابل استفاده در دسترس گیاه قرار می‌دهد و باعث افزایش تولیدات کشاورزی هم خواهد شد. کاربرد این کود بخصوص در مناطقی با بارندگی زیاد متداول است . منیزیم در درختانی که تولید روغنی می کنند مانند زیتون نقش مثبتی در افزایش روغن تولیدی دارد در درختانی مثل زیتون ، کیوی ، مرکبات ، پسته ، انگور ، سیب و .. نباتات زراعی نظیر برنج ، حبوبات و گندم آبی و دانه های روغنی بخصوص آفتابگردان و ژنبه و در کرفس ، گوجه فرنگی ، پیاز و سیب زمینی مفید می باشد.

که موجب افزایش طول عمر در بخش های سبز گیاه، و تقویت فتوسنتزو پر شدن کامل دانه ها و افزایش وزن هزاز دانه و نیز افزایش کمیت و کیفیت روغن در دانه های روغنی می گردد.منیزیم در انگور نیز باعث جلوگیری از پوسیدگی خوشه شده و تعداد حبه ها را افزایش می دهد. سولفات منیزیم علاوه بر اینکه به عنوان کود ریز مغذی در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد همچنین در خوراک دام و طیور ، صنایع حفاری چاه های نفت ، صنایع تولید الکل و خمیر مایه و داروسازی و …به مقدار زیادی کاربرد دارد .

نشانه های کمبود نمک سولفات منیزیم در گیاهان مختلف

برگهای پیر در فاصله بین رگبرگها زرد رنگ می شوند. لکه های کوچک نکروزی بین رگبرگها و اطراف میانه رگبرگ پیدا میشود که به شکل بیضی وسط برگ را پوشانده است.برگها از نوک و حاشیه کمی پیچ خورده و به طرف بالا لوله می شوند. در حالات شدت بیماری دمبرگ چروک و چین خورده، برگها آویزان شده و لکه های ارغوانی بین رگبرگها ظاهر می شود.و یا برگها به خصوص برگهای پیر رنگ پریده می باشند.

لکه های کوچک سبز روشن بین رگبرگها دیده می شود. هرچه شدت بیماری زیاد تر شود رنگ این لکه ها سفیدتر می گردد. لکه ها ممکن است به صورت دانه های تسبیح سفید یا زرد رنگی پشت سر هم و در طول برگ قرار گیرند. در لبه های برگ ممکن است حالت نکروزی سفید رنگی ظاهر شود که به تدریج به طرف رگبرگ میانی پیش رود ولی معمولاً رگبرگ اصلی را شامل نمیشود.

کمبود منیزیم موجب کاهش مقاومت گیاهان به سرمازدگی می‌شود. طول مدت انبارداری میوه‌ها هم کم می‌شود و بروز کمبود با سن درختان رابطه مستقیم دارد. سولفات منیزیم نمک منیزیم است که در آن یون سولفات نقش یون دارای بار منفی را ایفا می کند. این ماده را در شرایط محیطی به صورت کریستال های ریز بی رنگ می توان مشاهده کرد.نمک سولفات منیزیم کاربردهای بسیاری دارد در پزشکی و کشاورزی دارد که در اینجا در مورد کاربردهای نمک سولفات منیزیم در کشاورزی توضیح داده می‌‍شود.

توصیه ای در مورد سولفات منیزیم

استفاده از هر نوع کود سولفات منیزیم و ریزمغذی در راستای اصلاح و تقویت خاک زمین زارعی و باغات بر اساس نتیجه آزمون خاک ، صرفاً با نظر کارشناسان مجرب و مهندسین سازمان جهاد کشاورزی منطقه انجام داده و به آنان اعتماد نمائید.

رفتار منیزیم در خاک کاملا شبیه کلسیم است و فرق آن در مقدارش است که کمتر از کلسیم در خاک وجود دارد.جذب آن توسط درختان میوه به صورت Mg++ است و جذب آن مانند کلسیم بستگی به ظرفیت تبادلی خاک، درجه اشباع آن، نوع خاک، رس محل و سایر عناصر همراه دارد. گاهی تاثیر منیزیم در Ph بیشتر از کلسیم است و باعث افزایش آن تا بیش از ۵٫۸ نیز می شود، که برای درختان میوه احتمال مسمومیت این عنصر وجود دارد.

منیزیم نیز مانند کلسیم اثرات رقابتی با سایر عناصر نظیر پتاسیم و ازت دارد. اثرات منفی پتاسیم در جذب منیزیم بوسیله درختان میوه بسیار حائز اهمیت است و در باغ هایی که کوددهی سنگین پتاسیم به همراه پتاسیم زیاد خاک وجود داشته باشد کمبود منیزیم در درختان مشاهده می شود. اثرات رقابتی منیزیم با مس نیز قابل اشاره است . وقتی منیزیم در خاک افزایش می یابد جذب مس را با مشکل روبه رو می کند. از این اثر می توان در هنگام مسمومیت باغ در اثر فراوانی مس استفاده کرد تا اثر مسمومیت را تقلیل داده و همچنین عکس این عمل.

کمبود منیزیم در باغ های دارای خاک شنی شایع تر است. همچنین در خاک های آهکی (Calcareos ) به خاطر اثر آنتاگونیستی با کلسیم کمبود بیشتر دیده می شود. زیادی پتاسیم خاک، باعث محدودیت در جذب منیزیم توسط ریشه ها می شود.

اثرات کمبود نمک سولفات منیزیم در مرکبات

علایم کمبود منیزیم در مرکبات، در هر فصلی ممکن است ظاهر شود ولی عمدتا در اواخر تابستان و پاییز، همزمان با رسیدن میوه ظاهر می شود.

  • لکه های نامنظم زردرنگ در اطراف رگبرگ اصلی برگ های اطراف میوه ظاهر می شوند.
  • با پیشرفت کمبود، این لکه ها به تدریج به هم پیوسته و یک نوار نامنظم کلروزی را در طرفین رگبرگ اصلی به وجود می آورند.
  • لکه ها در صورت تداوم کمبود به مرور بزرگ تر می شود تا وقتیکه فقط نوک و قاعده برگ سبز باقی مانده، بقیه سطح برگ زرد می شود.
  • کمبودهای متوسط تا حاد، خشکیدگی مشاهده می شود برگ های زرد شده در صورت مساعد بودن شرایط محیطی، ممکن است تا مدت زیادی بر روی درخت باقی بمانند ولی در عین حال، آمادگی برای ریزش داشته و در اثر عوامل نامساعد دچار ریزش می شوند.
  • معمولا شاخه های پربار بیشتر از سایر شاخه ها علایم را نشان می دهند و در اثر کمبود بسیار ضعیف شده و مساعد برای ابتلا به بیماری های قارچی می شوند.

اثرات کمبود نمک سولفات منیزیم در برگ ها

  1. ارقام هسته دار مرکبات نسبت به رقم های بدون هسته بیشتر دچار این عارضه می شوند که این امر ممکن است به باردهی بیشتر رقم های هسته دار مربوط باشد.
  2. در اثر کمبود منیزیم، میوه ها کوچک و نسبت به حمل و نقل آسیب پذیرتر شده، از نظر درصد مواد جامد، اسیدیته کل و ویتامین C فقیرتر می شوند. این گونه درختان در شرایط کمبود، به سرما حساس ترند.
  3. برای رفع این کمبود، محلول پاشی شاخ و برگ درخت ها با نیترات منیزیم یک درصد موثر می باشد.
  4. در خاک های اسیدی کمبود به آسانی با استعمال کودهای منیزیمی یا آهک یا سنگ های آهک دولومیتی، کنترل می شود.

نمک منیزیم برای گل رز

استفاده از نمک منیزیم برای گل رز می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. در ادامه، به برخی از این فواید اشاره خواهم کرد:

فواید نمک سولفات منیزیم برای گل رز
فواید نمک سولفات منیزیم برای گل رز
  1. تقویت رشد و سلامت گل رز: منیزیم یکی از عناصر ضروری برای رشد سالم گیاهان است و در صورت کمبود آن، ممکن است علائمی مانند زردی برگ‌ها، کاهش رشد و ضعف عمومی در گل رزها مشاهده شود. با استفاده از نمک منیزیم، می‌توانید تأمین این عنصر مهم را برای گل رزها افزایش داده و رشد و سلامت آنها را تقویت کنید.
  2. افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها: منیزیم می‌تواند به گل رزها کمک کند تا مقاومت خود را در برابر بیماری‌ها و آفات افزایش دهند. با تأمین منیزیم به گل رزها، سیستم ایمنی آنها تقویت می‌شود و میزان تولید آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مقاومت‌زای طبیعی در گیاه افزایش می‌یابد.
  3. بهبود رنگ و گلدهی: منیزیم در ترکیباتی مانند کلروفیل که مسئول رنگ سبز برگ‌ها است، نقش دارد. با تأمین منیزیم به گل رزها، می‌توانید به رنگدانه‌های طبیعی آنها کمک کرده و رنگ و زیبایی گل‌ها را بهبود بخشید. همچنین، منیزیم نقش مهمی در فرآیندهای گلدهی دارد و می‌تواند تعداد و کیفیت گل‌های رز را افزایش دهد.

برای استفاده از نمک منیزیم برای گل رز، می‌توانید آن را به عنوان یک کود خاکی استفاده کنید. دستورالعمل استفاده و میزان استفاده بهتر است که با توجه به نوع خاک، شرایط محیطی و وضعیت گل رزها راهنمایی شوید.

معرفی کودهای سولفات منیزیم + مشخصات فنی 

کود میکرومغذی میکروتن Mg- Zn۷

یکی از بهترین کودهای حاوی منیزیم جهت رفع کمبود این عنصر در گیاه در بازار کود میکرومغذی میکروتن Mg- Zn۷ است. این کود حاوی ۲۴ درصد منیزیم و ۷ درصد روی بوده، محصول شرکت سوییس گرو می باشد.

کود سولفات منیزیم صنعتی (MgSo۴, ۷H۲O )

کود سولفات منیزیم محتوی حداقل ۶٫۹ درصد منیزیم (بر حسب MgO : ۱۸ درصد) و حداقل ۳۹ درصد So۴-۲ ، یک درصد مواد غیر محلول در آب، سرب کل حداکثر ۲۵ میلیگرم در کیلیوگرم، PH (محلول ۱:۵ ) ۸-۵ می باشد.

کود سولفات منیزیم معدنی

این کود محتوی ۸٫۶ درصد منیزیم (بر حسب MgO : ۱۱.۵ درصد) و حداقل ۳۶ درصد So۴-۲، پنج درصد مواد غیر محلول در آب، سرب کل حداکثر ۲۵ میلیگرم در کیلوگرم، PH (محلول ۱:۵ ) ۸-۵ می باشد.