روش تولید کود ورمی کمپوست خانگی

راهنمای تولید ورمی کمپوست خانگی

همه آنچه را که باید در مورد ورمی کمپوست از جمله ساخت سطل ورمی کمپوست، افزودن کرم، نگهداری از سطل کمپوست و ورمی کمپوست بدانید را می توانید در این مقاله بیاموزید.

تفاله‌های قهوه، پوست موز، برگ‌های کاهو، خلال‌های پیاز، پوست پرتقال، همگی با انباشته‌ای از کاغذها، قوطی‌ها، بسته‌های پلاستیکی، شیشه‌ها و درب بطری‌ها، مجموعه‌ای ناخوشایند و غیرقابل استفاده از زباله‌ها را تولید می کنند که یک ایده برای تولید ورمی کمپوست خانگی برای ما شد.

اگرچه من سطل زباله را مرتباً برای کاهش بوی آشپزخانه خالی می کردم، اما در هنگام انجام این کار مجبور به حبس کردن نفسم می شدم. اما هم اکنون مشکل خود را به طور کامل با کمک کرم ورمی کمپوست (Eisenia foetida)، کرم متداول قرمز متحرک (یا مارک دار) حل کرده ام. درست است، کرم ها، زباله ها را می خورند و علاوه بر این، آن را به خاک، برگ سیاه با بوی خاکی و غنی از مواد مغذی تبدیل می کنند که هم اکنون من از آن برای پرورش سبزیجات خوشمزه باغی و گیاهان آپارتمانی زیبا استفاده می کنم.

راه اندازی یک مبدل زباله در محیط داخلی که با نیروی کرم کود ورمی کمپوست خانگی کار کند آسان، راحت، سازگار با محیط زیست، ارزان و همچنین سرگرم کننده است و هر کسی قادر به انجام آن می باشد ، که در این مقاله به چگونگی انجام آن اشاره شده است.

 

اصول تولید ورمی کمپوست خانگی

اجزای ضروری یک واحد ورمی کمپوست خانگی («ورمی» = کرم) یک ظرف هوادهی، مقداری بستر مرطوب و چند هزار کرم قرمز می باشد.از آنجایی که شما با یک فرآیند پویا کار خواهید کرد، باید مراحل نگهداری خاصی را هم برای سالم نگه داشتن جمعیت کرم و هم برای به دست آوردن و استفاده از محصول نهایی انجام دهید؛ این کارهانیازمند تلاش و سختی است: ضایعات سبزیجات خود را هنگام تهیه غذا یا تمیز کردن آن در یک ظرف کوچک کنار بگذارید، هفته ای یک یا دو بار به وسیله آن کرم ها را تغذیه کنید و هر چند ماه یا بیشتر، ورمی کمپوست را برداشته و کرم ها را در ملافه تازه قرار دهید.

برای تعیین اندازه سطل کرم خود، مقدار زباله های تولیدی آشپزخانه تان را برای چند هفته پیگیری کنید. یک سطل یا قوطی کوچک را برای مواد دور ریختنی مانند پوست سیب زمینی، پوست مرکبات، سبزی ها، سبزیجات باقیمانده، پوسته تخم مرغ و نان، تقریباً هر گونه باقیمانده غذای غیر گوشتی آشپزخانه خود تهیه کنید.ظرف خود را وزن کنید تا میانگین پوند در هفته را بدست آورید، سپس ورمی کمپوست را متناسب با آن اندازه گیری کنید.سطل کرم شما باید به ازای هر پوند زباله ای که هر هفته دفن می کنید، تقریباً 1 فوت مربع سطح داشته باشد.

به عنوان مثال، جعبه 8 × 2 × 2 اینچ که در اینجا توضیح داده شده است حدود 4 پوند در هفته تحمل می کند؛ این سطل برای بسیاری از خانواده های یک یا دو نفره مناسب خواهد بود.اندازه رایج دیگر یک جعبه 1 × 2 × 3 است که حدود 6 تا 6-1/2 پوند زباله را در خود جای می دهد.از دیگر موارد مهم هوادهی می باشد و از آنجایی که کرم‌های قرمز تغذیه کننده سطح هستند، یک سطل کم عمق با سطح بزرگ به سطل بلند و عمیق ترجیح داده می‌شود.

 

یک سطل کرم ورمی کمپوست بسازید

برای یک سطل 8 ا × 2 × 2 اینچی که به یک خانواده دو نفره سرویس می دهد، به مواد زیر نیاز دارید:چهار قطعه 8 اینچی × 23 3/8 اینچی تخته سه لا CDX 5/8 اینچی، یک قطعه تخته سه لا CDX 24 × 24 اینچی 5/8 اینچی، یک چکش، یک مته با بیت 1/2 اینچی و سی و شش کفپوش 6 بعدی یا میخ پالت.(این میخ‌ها فلوت‌های مارپیچ روی ساقه‌هایشان دارند که قدرت نگه‌داشتن آن‌ها را افزایش می‌دهد، این کیفیت به‌ویژه برای چوب‌هایی که هم مرطوب و هم خشک هستند، مهم است.) همپوشانی را به طور متناوب در طرفین رعایت کنید و جعبه را با سه یا چهار میخ در هر طرف کنار هم قرار دهید.کف را چکش بزنید، سپس 9 سوراخ 1/2 اینچی برای هوادهی و زهکشی در پایه ایجاد کنید و سطل را روی بلوک‌ها، پاها یا چرخ‌ها قرار دهید تا هوا در زیر آن به گردش درآید.

اگرچه کرم‌ها به ندرت از سوراخ‌ها بیرون می‌روند، اما این امکان وجود دارد مقدار کمی از بستر یا کرم‌ها به بیرون ریخته شوند، بنابراین می توانید وقتی جعبه در محل نهایی خود قرار گرفت، یک ورقه پلاستیکی یا یک سینی زیر آن قرار دهید.

اگر تصمیم دارید که یک سطل فانتزی بسازید توجه کنید که از چوب های تحت فشار یا بسیار معطر مانند چوب سدر یا چوب قرمز پرهیز کنید، زیرا ممکن است برای کرم ها مضر باشند.یک سطل با استفاده مداوم باید 2 تا 3 سال دوام بیاورد ولی با استفاده از سیستم چرخشی با دو جعبه می توانید طول عمر آن را افزایش دهید.همچنین درزگیری تمام سطوح با روکش خوب مانند پلی اورتان، اپوکسی یا مواد ضد آب دیگر عمر جعبه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

 

بستر برای تولید ورمی کمپوست خانگی

مقواهای راه راه خرد شده، کاغذ روزنامه یا چاپ های کامپیوتری ماشینی، قالب برگ و کود حیوانی همگی بسترهای رضایت بخشی را برای سطل کرم ایجاد می کنند.از هر ماده ای که استفاده می شود، آنها باید بتوانند رطوبت را در خود نگه دارند، اجازه تبادل هوا را بدهند و محیط امن و بدون آلودگی به مواد شیمیایی مضر را فراهم کنند – که در آن جنبندگان می توانند کار کنند.از آنجایی که آنها سبک، کرکی هستند و به راحتی به رطوبت مناسب می رسند، کارتن های راه راه خرد شده یکی از بهترین مواد برای استفاده هستند.

اما ممکن است به دست آوردن آنها برای کرم های معمولی دشوار باشد.کم هزینه ترین بستر کاغذ روزنامه خرد شده با دست است. برای درست کردن آن، کافی است یک قسمت از روزنامه را باز کنید، آن را از وسط دو نیم کرده، تا زمانی که نوارهایی به عرض یک تا سه اینچ داشته باشید.زیستگاه‌های بومی کرم‌های قرمز، برگ‌های در حال پوسیدگی، کود دامی و کپک‌های برگ است، بنابراین هر یک از این‌ها می‌توانند به‌عنوان بستر یا به‌عنوان اصلاح‌کننده بسترهای دیگر عمل کنند.

 

انتخاب کرم های مناسب برای تولید کمپوست خانگی

 نوع، اندازه و مقدار کرمهای خاکی برای ورمی کمپوست متفاوت است. در تجربه من، جنبندگان قرمز (کرم های ورمی کمپوست)، مانند Eisenia foetida یا Lumbricus rubellus، به چند دلیل رضایت بخش ترین هستند. آنها مقادیر زیادی مواد آلی را پردازش می کنند، به سرعت تکثیر می شوند و به راحتی به دست می آیند.(بازارهای کافی برای تشویق مردم به پرورش کرم های قرمز به صورت تمام وقت یا نیمه وقت وجود دارد، بنابراین می توانید تقریباً در هر فصلی آنها را از طریق پست خریداری کنید. به دنبال تبلیغات در مجلات باغبانی و ماهیگیری باشید.) نسبت کرم به زباله 2:1 می خواهید. به عنوان مثال، اگر روزانه به طور متوسط ​​یک پوند زباله دفن کنید، برای مصرف آن به 2 پوند کرم نیاز دارید. کرم‌هایی با اندازه طعمه یا پرورش‌دهنده، کاملاً بزرگ و چاق، با نوار متورم یا کلیتلوم در قسمت وسط نشان دهنده بلوغ جنسی آنها می باشد.

انتخاب کرم های مناسب برای تولید کمپوست خانگی
انتخاب کرم های مناسب برای تولید کمپوست خانگی

این خزنده‌های رشد یافته با پیله‌هایی می‌گذارند – کپسول‌های تخمی که کرم‌های بچه از آنها بیرون می‌آیند – سریع‌تر از کرم‌های حفره‌ای بیرون می‌آیند و بنابراین به سرعت جمعیت سطل زباله شما را افزایش می‌دهند، اما پرورش دهندگان معمولاً به دلیل کار اضافی مورد نیاز برای مرتب کردن آنها هزینه بیشتری برای شروع کار متحمل می شوند.علاوه بر این، از آنجایی که پرورش دهندگان نسبتاً بزرگ هستند، ممکن است تنها 700 تا 800 عدد از آنها در هر پوند وجود داشته باشد. (چگونه تعداد کرم ها در هر پوند را فهمیدم؟)

خوب، فصل اولی که من تعدادی از کرم های خودم را به بازار عرضه کردم، آنها را به عنوان طعمه فروختم و 50000 موجود را یکی یکی شمردم. 50000 از هر چیزی را یکی یکی بشمارید، و به زودی راه دیگری را پیدا خواهید کرد! با هر کدام از انواعی که شروع کنید، از چاله‌بازان یا پرورش‌دهنده‌ها، جمعیت آن‌ها در نهایت به عدد ثابتی می‌رسدکه می‌تواند به بهترین وجه توسط مقدار غذای موجود و شرایط محیطی آنها پشتیبانی شود.

 

راه اندازی سیستم ورمی کمپوست خانگی

سیستم ورمی کمپوست خانگی شما به یک سطل کرم، مقداری بستر، یک یا دو مشت خاک، یک ورقه پلاستیک سیاه برای پوشاندن سطح سطل پر شده، یک حمام یا مقیاس سودمند، یک کوزه یا گالن، یک زباله بزرگ پلاستیکی یا فلزی، قوطی (برای مخلوط کردن بستر تازه)، و البته، کرم ها نیاز دارد.

هنگامی که مواد خود را تهیه کردید، باید بستر را با اضافه کردن مقدار مناسب رطوبت آماده کنید. بدن کرم از 75 تا 90 درصد آب تشکیل شده است و سطح آن باید مرطوب باشد تا بتواند نفس بکشد. اگر بستر را با رطوبت تقریباً مشابه بدن کرم آماده کنید، استرس ناشی از محیط خیلی مرطوب یا خیلی خشک را کاهش خواهید داد.

به راحتی می توان 75 درصد رطوبت را با هر بستر خشک دریافت کرد: مواد را وزن کرده، برای مخلوط کردن در سطل زباله تمیز قرار دهید و سه برابر پوند بستر خشک ، آب به آن اضافه کنید.

هنگامی که محیط خود را آبیاری کردید، یک یا دو مشت خاک به آن اضافه کنید تا سنگدانه‌های کرم‌ها را تشکیل دهد؛ سپس، همه چیز را مخلوط کنید تا آب و خاک به خوبی در سرتاسر بستر پخش شود و تمام محتویات را در سطل کرم خود بریزید؛ بعد از آن کرم ها را در بالای خانه تازه آماده شده خود قرار دهید و به آرامی آنها را روی سطح پخش کنید.کرم‌ها به نور حساس هستند، بنابراین برای جلوگیری از نور به تدریج به داخل بستر حرکت می‌کنند.هنگامی که آنها “رفتند”، سوراخی در بستر به اندازه کافی بزرگ حفر کنید تا مقدار زباله ای را که می خواهید دفن کنید ، نگه دارید.ب

اقیمانده ها را در دهانه بیندازید، حدود یک اینچ از بستر را روی آن پهن کنید و سپس یک ورقه پلاستیکی مشکی را روی سطح قرار دهید تا رطوبت را  و از نور جلوگیری کند. از آن به بعد، هر زمان که زباله بیشتری اضافه می کنید، نقاط دفن را در اطراف سطل بچرخانید (من حدود دو بار در هفته زباله های خود را دفن می کنم). 

 

چه چیزی نباید کمپوست شود

 افزودن مقادیر زیاد گوشت و استخوان ممکن است مشکلاتی را در سطل کرم ایجاد کند، زیرا چنین موادی احتمالاً کمی بو ایجاد کرده که نه تنها نامطلوب است، بلکه می تواند جوندگان را به سمت جعبه بکشاند.

با این حال، مقادیر کم را می توان بدون ترس ترکیب کرد؛ البته مطمئن شوید که از هر چیز غیرقابل تجزیه، مانند کیسه های پلاستیکی، درب بطری ها، نوارهای لاستیکی، فویل، شیشه یا اسفنج جلوگیری می کنید و اگر گربه دارید، یک صفحه نمایش یا وسیله محافظ دیگری را در بالای “کرم دان” خود قرار دهید تا از استفاده گربه ها از سطل به عنوان جعبه زباله جلوگیری کنید!سطل های کرم فعال بوی کمی دارند یا اصلا بوی قابل توجهی ندارند.

بسترهای سبک و کرکی، سوراخ‌های هوادهی و وجود کرم‌های خاکی، همگی به در دسترس قرار دادن اکسیژن برای موجودات تجزیه‌کننده کمک می‌کنند که در تجزیه زباله‌های آلی به خاک گیاه  توسط کرم ها بسیار موثر است. با این حال، اگر شرایطی برای جلوگیری از گردش اکسیژن ایجاد شود، موجودات دیگر (بی هوازی) کنترل می‌شوند و محصولات نهایی آنها بوی بسیار ناخوشایندی می‌دهند.

اگر این اتفاق افتاد، سعی کنید در دسترس بودن هوا را افزایش دهید و برای مدتی دیگر زباله نریزید.با فرض اینکه کرم‌ها از ضربه جان سالم به در ببرند، وضعیت باید با گذشت زمان، خود را اصلاح کند.

 

مراقبت از کرم کمپوست خانگی

اساساً مراقبت از کرم شامل فراهم کردن محیط مناسب،  بررسی گهگاهی آن‌ها، و – غیر از آن – رها کردن آنهاست!مراقبت روزانه غیر ضروری است.حدود شش هفته پس از شروع سطل زباله، متوجه تغییراتی در بستر خواهید شد. تاریک تر می شود و شما می توانید تک تک تکه های ریخته گری (کود کرمی) را شناسایی کنید.

علاوه بر این، با وجود افزودن منظم ضایعات غذایی، حجم مواد در سطل به آرامی کاهش می یابد.با افزایش نسبت ریخته‌گری‌ها، کیفیت محیط برای کرم‌ها کاهش می‌یابد. پس از چند ماه، باید کرم‌ها و کمپوست قابل استفاده را بردارید و دسته‌ای از بستر تازه تهیه کنید.

 

مرتب سازی کرم ها

 پس از آن، هر چهار ماه یا بیشتر، برنامه ریزی کنید که چند ساعت برای مرتب کردن کرم ها وقت بگذارید. وقتی خانواده یا دوستان شما کمک می کنند انجام این کار آسان و حتی سرگرم کننده است.با جمع آوری یک ورق پلاستیکی سنگین 6 فوت مربعی، یک منبع نور (مانند یک لامپ با لامپ 100 واتی)، یک ظرف پلاستیکی برای کرم ها، یک سطل زباله یا کیسه پلاستیکی سنگین برای نگهداری ورمی کمپوست شروع کنید.

ورق پلاستیکی را روی زمین یا روی یک میز بزرگ پهن کنید و تمام محتویات سطل کرم را روی آن برگردانید. از این مواد حدود نه شمع مخروطی شکل درست کنید.شما باید کرم ها را در همه جا ببینید، اما اگر نور به اندازه کافی روشن باشد، آنها به سرعت از آن به سمت مرکز هر تپه دور می شوند.حالا 5 یا 10 دقیقه بروید کتاب بخوانید یا کار دیگری انجام دهید.

مرتب سازی کرم ورمی کمپوست
مرتب سازی کرم ورمی کمپوست

وقتی برگردی، هیچ کرمی نخواهی دید.به آرامی سطح هر شمع را جدا کنید.همانطور که شما این کار را انجام می دهید، کرم های تازه در معرض دید دوباره به داخل تپه عقب نشینی می کنند.با دنبال کردن این روش  متوجه خواهید شد که وقتی به اولین شمع برگردید، کرم های آن دوباره ناپدید می شوند و می توانید لایه دوم را از هر پشته بردارید.

در نهایت، موجودات در یک توده در پایین هر توده جمع می شوند. آنها را در ظرف قرار دهید، مواد ریخته گری یا کمپوست را تمیز کنید و کرم ها را وزن کنید.اگر برای مدت طولانی نگذاشته‌اید که جعبه بدون تقسیم بماند، باید حداقل به همان تعداد که شروع کرده‌اید، شاید بیشتر داشته باشید!(اگر به جای هر چهار ماه یک بار بستر را هر 2 تا 3 ماه یکبار عوض کنید، کرم های بیشتری برداشت خواهید کرد. با کاهش کیفیت محیط آنها، کرم ها به تدریج می میرند و خودشان کمپوست می شوند.)بعد از وزن کردن، کرم ها را در بستر  تازه قرار دهید و بگذارید مانند قبل «کار خود را انجام دهند».

در همین حال، می‌توانید با سطل‌های ورمی کمپوست غنی و دوست‌داشتنی که در فرآیند مرتب‌سازی برداشته‌اید، مقابله کنید.کمپوست شما بسته به مدت زمانی که سطل کار کرده است، چه مقدار و چه نوع زباله ای دفن شده و چقدر تجزیه شده است، از نظر قوام متفاوت است.برخی از ضایعات غذایی که اخیراً دفن شده‌اند می‌توانند مستقیماً به بستر تازه برگردند.بقیه ورمی کمپوست را می توان در یک کیسه پلاستیکی، سطل زباله یا کارتن راه راه نگهداری کرد، جایی که به تجزیه خود ادامه می دهد.همانطور که خشک می شود می توان آن را در باغچه یا گیاهان آپارتمانی نیز استفاده کرد.

ورمی کمپوست و کاشت گیاه
ورمی کمپوست و کاشت گیاه

در طی مراحل مرتب‌سازی، احتمالاً با بسیاری از موجودات زمینی روبرو می‌شوید که قبلاً متوجه آنها نشده بودید، از جمله دم فنری، کرم‌های گلدانی سفید یا انکیتراید، حشرات بذر، کنه‌ها و حتی یک یا دو صدپا.به جز صدپاها که ممکن است به کرم ها حمله کنند، بیشتر این موجودات در فرآیند تبدیل زباله های شما به کمپوست کمک می کنند، بنابراین آنها را دوست در نظر بگیرید.

 

استفاده از ورمی کمپوست خانگی تولید شده

ورمی کمپوست ترکیبی غنی از خاک برگ، کرم و مواد در حال تجزیه است، بنابراین از آن به صورت انتخابی و کم استفاده کنید!آن را در ردیف های بذر بپاشید، یا یک مشت دوتایی را در حفره ای که در آن محصولات کلم یا گوجه فرنگی را کاشت می کنید، بیندازید.بعداً ، خاک اطراف پایه گیاهان بالغ را بپوشانید تا مواد مغذی بیشتری را قبل از برداشت به آنها بدهید.اگر کرم یا کپسول تخم آنها در کمپوست وجود دارد نگران نباشید، در حالی که موجودات زنده هستند، خاک را هوادهی می کنند، مواد ریخته گری تولید می کنند، نیتروژن را از مخاط خود اضافه می کنند، و تمام کارهای خوب دیگری را که کرم ها برای خاک انجام می دهند انجام می دهند.

فقط انتظار نداشته باشید که آنها در باغ شما رشد کنند: کرم های قرمز معمولاً موجودات ساکن خاک نیستند و برای زندگی به مقادیر زیادی مواد آلی نیاز دارند.کرم‌ها نسبت به ورمی کمپوست بسیار همگن‌تر،  فرآوری‌شده و مملو از مواد مغذی هستند.در واقع، این کود ممکن است به خودی خود حاوی غلظت کافی نمک باشد تا از رشد گیاه جلوگیری کند.

راه حل آن صرفاً استفاده کم از ریخته گری یا رقیق کردن آنها با سایر مواد گلدانی مانند پیت ماس، ماسه، خاک باغچه، ورمیکولیت یا پرلیت است.گیاهان مختلف واکنش متفاوتی نشان می دهند، اما مخلوطی از 1/3 کرم، 1/3 پرلیت و 1/3 پیت چوبی برای بنفشه آفریقایی خوب است.افزودن یک لایه 1/4 اینچی کرمکست به تنهایی به سطح خاک گیاهان آپارتمانی شما نیز باید در مدت زمان نسبتاً کوتاهی نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.سیستم ورمی کمپوست خانگی باعث صرفه جویی در منابع و کاهش هزینه های دفع زباله می شود.

با استفاده از کرم‌ها با مواد آلی، زباله‌های دیگر مانند قوطی‌ها و بطری‌ها تمیزتر می‌مانند و بازیافت آنها بسیار آسان‌تر می‌شود، بوهای تهاجمی به حداقل می رسد، از ارزش های غذایی استفاده می شود، و محصول نهایی این سیستم یک اصلاح کننده خاک و کود ارزشمند، به علاوه طعمه برای ماهیگیری است.این کرم ممکن است موجودی پست باشد، اما شکی نیست که در فهرست موارد مفید قرار دارد!  یادداشت سردبیر: خوانندگانی که اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع می‌خواهند، مطالب بیشتری را در کتاب خانم آپلهوف، کرم‌ها زباله‌های من را می‌خورند، که از فلاور پرس در دسترس است، پیدا خواهند کرد.