نیمرخ خاک

بیاید یکم با هم در رابطه با خاک ها و لایه های زیرین خاک ها دقیقتر بشیم… خاک‌ها معمولا از 3 افق A,B,C تشکیل شده است:     بیشتر بخوانید:   همه چیز در مورد مالچ

بیاید یکم با هم در رابطه با خاک ها و لایه های زیرین خاک ها دقیقتر بشیم…

نیم رخ خاک چیست؟
نیم رخ خاک چیست؟

خاک‌ها معمولا از 3 افق A,B,C تشکیل شده است:

  • افق A : که به نام خاک بالایی نامیده می‌شود، فوقاتی‌ترین منطقه خاک است و این همان افقی است که رشد و نمو گیاهان در آن نفوذ می‌کنند. این افق از مواد خاک رس که غنی از مواد آلی و موجودات زنده میکروسکوپی است تشکیل یافته است که وجود این مواد آلی باعث رنگ خاکستری تا سیاه این افق می‌گردد. البته این زمین غالبا برای کشاورزی مناسب می‌باشند. اکسیدهای آهن و همچنین بعضی از مواد محلول ممکن است از این منطقه به افق B برده شوند و در آنجا رسوب کنند.

 

  • افق B : بین افق A و C را یک قشر دیگر تشکیل می‌دهد که به نام افق B یا خاک میانی نام گذاری شده است. در این افق عمل تخریب و تجزیه به مراتب بیشتر از افق C پیشرفت کرده است و از کانی‌های سنگ مادر فقط آن دسته دیده می‌شوند. که بسیار مقاومند ولی سایر کانی‌ها به شدت تجزیه شده‌اند. این افق معمولا از مواد رسی ، ماسه و شن‌های ریز و درشت و گاه مقادیر کمی بقایای نباتی تشکیل شده است. در این افق علاوه بر مواد رسی ، در آب و هوای مرطوب ، اکسیدهای آهن و همچنین مواد محلول‌تر که بوسیله آب‌های نفوذی از افق A به آنجا آورده شده‌اند دیده می‌شوند.

 

  • افق C : که به آن خاک زیرین نیز گفته می‌شود، افقی است که مواد سنگی به میزان خیلی کم تخریب و تجزیه شده‌اند و در نتیجه سنگ‌های اولیه زیاد تغییر نکرده بلکه بصورت قطعات خرد شده می‌باشند. زیر این منطقه سنگ‌های تخریب نشده یعنی سنگ اولیه قرار دارد که هیچگونه تخریب و یا تجزیه‌ای در آن صورت نگرفته است.