مهندس داوود رضایی قلعه، مدیریت شرکت رویال کشت

داوود رضایی

برای مشاوره خرید این محصول یا هر توضیحی که نیاز دارید می توانید با ما تماس بگیرید تا با پاسخ کامل به سوالات شما، خیالتان از خریدتان راحت شود.

کاهو گلخانه ای

کاهو یکی از پرمصرف ترین سبزی های جهان است که به دلیل مصرف بالای آن تمامی فصول به صورت فضای باز و گلخانه ای کشت می شود.مقاومت کاهو نسبت به سرما و تغییرات دمایی بسیار بالا بوده و مناسب کشت در فصول پائیز و زمستان می باشد .دوره ی شد آن از زمان کاشت بذر تا برداشت 75 روز بوده و دارای برک های فشرده و رنگ سبز ملایم می باشد .گیاهی است یک ساله و منبع خوبی از ویتامین های A،Kو پتاسیم می باشد که برگ های سبز تیره بیشترین ویتامین A را در خود جای داده اند، همچنین مقادیر زیادی فیبر غذایی پروتئین و مقدار ناچیزی چربی می باشد.

 کاهو بیشتر در سالاد استفاده می‌شود، اگرچه می‌توان آن را در تعدادی از غذاها همچون سوپ‌ها، ساندویچ‌ها و غیره مشاهده کرد؛ هم چنین می‌توان آن را سرخ نمود.از فواید کاهو می توان موارد زیر را ذکر کرد :

  • پادزهر ورم های سبب اختناق 
  • برای کاهش درد چسم و آسیب شنوایی 
  • معالجه سردرد ناشی از فشار های مغزی و بی خوابی 
  • درمان سوء هاضمه ،کبد چرب و معالجه ی بیماری های روده ای 
  • رفع یبوست و صفرا
  • آرامش بخش و کنترل اعصاب در افراد عصبی و پریشان حال

شرایط آب و هوایی کاشت بذر کاهو 

دما:

گرما ، کم آبی و خشکی باعث می شود کاهو زودتر به گل برود و در نتیجه کیفیت آن کاهش پیدا کند.کاهو دمای کمتر از صفر درجه را نیز تحمل میکند ولی اگر سرما پایدار باشد باعث بد فرم شدن برگ ها و جمع شدن آنها و تغییراتی در رنگ برگ کاهو می شود.

خاک:

کاهو در اکثر خاک ها قابل رشد است ولی در خاک های فقیر عملکرد و کیفیت محصول کاهش می یابد.برای کاشت خانگی خاک های نیمه سبک عملکرد خوبی دارد، خاک رسی شنی یا ترکیبی از کود حیوانی و خاک باغچه یا خاک برگ گزینه های مناسبی می باشد.قبل از کاشت در باغچه می توانید کود حیوانی را در سطح خاک پخش و خاک را زیر و رو کرده و سپس اقدام به کاشت بنمایید.

آموزش کاشت بذر کاهو

 در مزارع مکانیزه کاهو به صورت نشاء و با دستگاه های مخصوص به صورت ردیفی کشت می شود و فاصله ی بین ردیف ها معمولا 30تا 40 و بین بوته ها 15 سانتی متر می باشد.ولی در کاشت خانگی باغچه یا گلدان بذر روی سطح خاک پاشیده شده و با لایه ی نازکی از خاک نرم پوشانده و سپس آبیاری میشود.

برداشت کاهو:

بعد از گذشت ۶۰ تا ۷۵ روز از کاشت بذر کاهو  میتوان کاهو ها را برداشت کرد، کاهو ها را لازم نیست از ریشه در بیاورید بلکه از فاصله ی ۳ سانتی از زمین قطع کنید.اگر کاهو دیر برداشت شود و بماند برگ ها بد فرم شده و بوته ها به گل می روند. تصویر زیر گل کاهو را نشا ن میدهد.

کامنت بسته است.

نظر شما چیست؟