مهندس داوود رضایی قلعه، مدیریت شرکت رویال کشت

داوود رضایی

برای مشاوره خرید این محصول یا هر توضیحی که نیاز دارید می توانید با ما تماس بگیرید تا با پاسخ کامل به سوالات شما، خیالتان از خریدتان راحت شود.

سولفات مس | Copper Sulfate

سولفات مس؛ گوهر آبی؛ زاج کبود؛ یک ترکیب شیمیایی است که در گستره وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. فرمول شیمیایی اصلی مس سولفات (CuSO4) است. اما این نمک بسته به درجه آب پوشی به صورت ترکیبات متفاوت یافت می شود.chalcocyanite (یک نوع سنگ معدن مس) فرم بدون آب مس سولفات است و یک ماده معدنی کمیاب است و به صورت پودر سبز کم رنگ و یا سفید مایل به خاکستری می باشد.

با این وجود مس از لحاظ تجاری به صورت ورقه های بزرگ و به عنوان یک منبع اقتصادی در دسترس است. مس سولفات پنج آبه به سهولت در آب حل می شود و هم چنین در متانول و گلیسرول و تا حدی در اتانول قابل حل است. وقتی که کریستال های آبی مس سولفات در شعله باز گرما داده می شوند بدون آب می شوند وبه رنگ سفید خاکستری در می آیند.

فرم های آبپوشیده متنوعی از سولفات مس شامل مس سولفات سه آبه، پنج آبه و هفت آبه موجود است. با این وجود مس سولفات پنج آبه (CuSO4.5H2O) متداول ترین فرم این نمک است که آبی روشن است و به نام chalcanthite(سنگ خاردار) شناخته می شود. رنگ آبی روشن کریستال های مس سولفات آبپوشیده که به دلیل وجود آب متبلور شده است بهترین راه برای تمایز بین فرم بدون آب وآبپوشیده است.

مس سولفات می تواند در آزمایشگاه از واکنش بین ترکیبات متنوع مس با سولفوریک اسید تهیه شود. مس سولفات یک ترکیب شیمیایی چند کاره دارای گستره ی وسیعی از کاربرد ها در کشاورزی، پزشکی و صنایع شیمیایی می باشد.

کاربرد سولفات مس در کشاورزی

مخلوط مس سولفات وآمونیم کربنات به عنوان ترکیب خرمایی برای استرون سازی خاک و یا در پرورش گل برای جلوگیری از پژمرده شدن گیاهان جوان استفاده می شود.

مس سولفات پنج آبه به طور متداول به عنوان ضد قارچ برای کنترل ویروس های باکتریایی و بیماری های قارچی محصولات، میوه ها و سبزی ها مانند زنگ گیاه، لکه برداشتن برگ ها، آفت ها و زخم پوست سیب استفاده می شود.

برای تولید مخلوط بوردو همراه با کود که برای کارکرد برگ ها و معالجه دانه ها و برای معالجه بیماری های قارچی بر روی انگور ها, هندوانه ها و میوه های هسته دار استفاده می شود.

مس سولفات پنج آبه به عنوان ضد نرم تن برای دفع کردن وکشتن حلزون ها و نرم تنان استفاده می شود.

به عنوان ضد جلبک برای جلو گیری از رشد جلبک ها استفاده می شود.

کامنت بسته است.

نظر شما چیست؟