چای کمپوست چیست؟

چای کمپوست چیست ؟ اهداف تولید چای کمپوست کدامند و موارد استفاده آن

آنچه در این مطلب می‌خوانید نمایش چای کمپوست چیست؟ اهداف تولید چای کمپوست نحوه تولید چای کمپوست در رویال کشت روش تولید چای کمپوست غیرفعال روش تولید چای کامپوست با هوادهی قیمت و خرید چای کمپوست چای کمپوست چیست؟ شیره یا عصاره کود ورمی کمپوست که دارای عناصر ریز مغذی و بعضی خواص جهت مبارزه …

چای کمپوست چیست؟

شیره یا عصاره کود ورمی کمپوست که دارای عناصر ریز مغذی و بعضی خواص جهت مبارزه با آفات است را Compost tea مینامند. از لحاظ علمی چای کمپوست حاصل تخمیر شدن کمپوست یا به عبارتی آبی است که بعد از فعالیت ارگانیسم ها از کمپوست حاصل می شود.

تکنیک تخمیر کمپوست مایع اصولاً فرآیند هوازی است. این تخمیر سبب استخراج و رشد تعدادی از میکروارگانیسم های فعال می گردد.تی یا چای کمپوست فاقد پاتوژنهای انسانی است اما چای کودهای حیوانی اغلب دارای پاتوژن می باشد. اگر کمپوست هنگام مصرف کاملاً رسیده باشد، عصاره و شیرابه کمپوست فاقد عوامل پاتوژن می باشد.

ساختار محلولی به سادگی از کمپوست کرمی استخراج می‌شود و دارای خواص و مزایای بیشتری نسبت به ورمی کمپوست جامد است. از چای کمپوست استقبال بیشتری به نسبت به ورمی کمپوست به عمل می آید. استفاده کلمه چای برای این است که فرآوری آن از کرمی کمپوست در برخی قسمت‌ها شبیه به تهیه چای است و بعلاوه رنگ آن نیز شبیه به چای می‌باشد. روش‌های مختلفی برای تهیه آن وجـود دارد که برحسب شرایط و حجم تولید با هم اختلاف دارند ولی دارای نکات مشترک فراوانی هستنـد.

اهداف تولید چای کمپوست

  • تکثیر و افزایش باکتری ها، قارچها، نماتدها، پروتوزوهای مفید موجود در ورمی کمپوست می باشد.
  • استفاده مایع از طریق پاشیدن روی برگها و تهیه غلظت‌های متفاوت
  • تجهیزات نسبتاً ابتدایی و دانش فنی نه چندان پیچیده در تهیه آن
  • افزایش مقاومت گیاهان در برابر بیماری‌ها پس از مصرف چای
  • افزایش رشد گیاه
  • آفت کشی ارگانیک
  • فراهم آوردن مواد مغذی برای گیاه وخاک
  • جایگزین مواد شیمیایی باغ سمی

نحوه تولید چای کمپوست در رویال کشت

روش تولید چای کمپوست غیرفعال

این روش شامل خیساندن-کمپوست در آب به مدت چند هفته است. 20 گرم از کرم های خاکی را به نسبت ۵ به ۱در آب بدون کلر (آب باران) قرار می دهیم. آب کلر دار باید قبل از استفاده ۲۴ ساعت بماند محلول حاصله به عنوان یک کود مایع برای گیاهان استفاده می‌شود.
کمپوست را داخل یک پارچه کتانی ریخته و آن را به صورت معلق درگالن قرار می‌دهند، سپس اجازه دهید به مدت چند هفته استراحت کند و در طول این مدت روزانه یا دو روز یکبار تکان بخورد.

 روش تولید چای کامپوست با هوادهی

تولید کمپوست چای در رویال کشت
تولید کمپوست چای در رویال کشت

۲۰ گرم از کرم‌های خاکی را به نسبت ۱ به ۸ با آب خالص مخلوط یا در کیسه‌هائی آنها را قرار داده و در داخل آب رها می‌کنیم. وقتی محلول یکنواخت شد با چیزی مانند پمپ هوا ساز آکواریوم در آب هوادهی انجام می‌دهیم. دمای 30 تا 35 درجه سانتیگراد را برای آب در نظر میگیریم و با استفاده از همزن ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مخلوط را هم می‌زنیم. سپس آنرا صاف کرده و عصاره به دست آمده چای کمپوست نام دارد. در این روش چای کمپوست نیاز به نیاز به مواد اضافی مانند کلپ، هیدرولیز ماهی و اسید هومیک دارد.

اگر به روش تولید کود ورمی کمپوست در خانه نیز علاقه دارید، حتماً این مقاله را بخوانید.

قیمت و خرید چای کمپوست

رویال کشت این افتخار را دارد که در تهیه و توزیع چای کمپوست دارای جایگاه بالایی در بازار ایران باشد. همچنین ما به عنوان تولید کننده محصولات ورمی کمپوست افتخار همکاری در زمینه های مختلف آن را با ارگان ها و کشاورزان محترم داشته ایم. برای اطلاع از جزییات خرید و قیمت چای کمپوست با ما در ارتباط باشید و یا برای اطلاعات مرتبط با خرید کود ورمی کمپوست به لینک ارائه شده مراجعه نمایید.

سوالات متداول چای کمپوست

کمپوست چای چیست؟

چای کمپوست آبی است که کمپوست در آن خیسانده شده است. برخی از مواد مغذی کمپوست، میکروارگانیسم‌ها و ترکیبات نامناسب یک جادوگر به نام هومات در آن مایع شسته می‌شوند. Humates به گیاهان کمک می کند تا از مواد مغذی موجود در خاک بهتر استفاده کنند و مزایای دیگری نیز ارائه می دهند.

چرا چای برای کمپوست مفید است؟

همه برگ های چای قابل کمپوست هستند و حتی آنهایی که پس از دم کردن باقی می مانند هنوز دارای مواد مغذی مفیدی هستند که برای خاک شما مفید است. برگ‌های چای نیز مانند تفاله‌های قهوه، سرشار از نیتروژن هستند که برای رشد شاخ و برگ لازم است.

آیا چای کمپوست نیتروژن بالایی دارد؟

همه چای های کمپوست به جز چای کمپوست گیاهان دارویی شرقی حاوی نیتروژن NO-3-N بیشتری نسبت به نوع NH+4-N نیتروژن بودند. در بین چای های کمپوست، چای کمپوست کاه برنج دارای محتوای نیتروژن بسیار کم NO-3-N و NH+4-N بود که به ترتیب 4 میلی گرم در لیتر و 1 میلی گرم در لیتر به مدت 5 روز پس از دم کردن به دست آمد.

آیا چای کمپوست بهتر از کود است؟

استفاده از چای کمپوست حتی می‌تواند نیاز به کودهای مصنوعی را کاهش دهد، زیرا به گیاهان کمک می‌کند تا از مواد مغذی به طور مؤثرتری استفاده کنند. کاهش استفاده از کودهای مصنوعی مزایایی را برای خاک سالم به همراه دارد، زیرا آنها می توانند میکروب های مفید موجود در چای کمپوست و به طور طبیعی در خاک را از بین ببرند.