کود گرانوله چیست؟ (بررسی مزایا استفاده و عناصر سازنده آن)

در این مقاله سعی بر آن است تا به بررسی کود گرانوله و مزایای استفاده از آن و منابع غذایی آن برای خاک بهمراه عناصر سازنده آن بپردازیم.

کود گرانوله چیست؟

کود گرانوله، نوعی کود مصنوعی است که به صورت دانه‌های کوچک گرانوله‌ای تولید می‌شود. این کود شامل عناصر غذایی مورد نیاز برای رشد و تغذیه گیاهان است که به صورت خوراکی برای گیاهان در زمین‌های کشاورزی و باغی استفاده می‌شود. کود کامل گرانوله، جایگزین مطمئن کودهای تک عنصری است.

کود گرانوله معمولاً به عنوان یک منبع غذایی تعادل‌دهنده استفاده می‌شود، زیرا درصدهای مختلفی از عناصر غذایی را در یک محصول تامین می‌کند. همچنین، با استفاده از کود گرانوله می‌توان آن را به روش‌های مختلفی به زمین اعمال کرد، مانند پخش مستقیم در زمین، اعمال در زیر خاک قبل از کاشت یا اعمال در طول دوره رشد گیاه.

مزایای استفاده از کود گرانوله

مزایای استفاده از کود گرانوله
مزایای استفاده از کود گرانوله
  • اصلاح بافت خاک
  • کاهش PH خاک
  • افزایش محصول در واحد سطح
  • افزایش چشمگیر در کیفیت محصول
  • افزایش راندمان آبیاری
  • افزایش ماده آلی خاک های کشاورزی
  • افزایش ارزش خاک
  • آفت کشی و سم زدایی از خاک
  • حذف تدریجی رسوبات مضر شیمیایی از خاک

 عناصر تشکیل دهنده کود گرانوله

عناصر ماکرو سازنده کود گرانوله

  1. ازت
  2. فسفر
  3. پتاسیم

قابل جذب به میزان جمعاً بین ۶ تا ۸ درصد که باتوجه به منبع آلی آن ۱۰۰% قابل جذب بوده و هیچ یک از مضرات عناصر شیمیایی رایج را بهمراه ندارد.

عناصر میکروه سازنده کود گرانوله

  1. روی
  2. آهن
  3. منیزیم
  4. منگنز
  5. مس

با مقادیر قابل قبول جمعا بین ۲ تا ۳ درصد از حجم کود را شامل می شوند و ۱۰۰% قابل جذب بوده و با توجه به مواد آلی آن از ارزش تغذیه ای بسیار بالایی برخوردار هستند.

مواد آلی تشکیل دهنده کود گرانوله

 که ۵۰ درصد و مقدار ترکیبی بین ۱۵ تا ۳۰ درصد در این کود موجود میباشد  که باعث بازسازی بافت خاک شده و از فرسایش خاک های مورد استهلاک جلوگیری میکند و درسطح  کارایی خاک را افزایش می دهد.

بخاطر میکرو ارگانیسم های موجود در این کود و فعل و انفعالات دایمی موجود آن ، بافت خاک سبک شده و از حالت فشردگی بیش از حد خارج میشود و حاصلخیزی خاک افزایش می یابد در مدت زمان کوتاهی شاهد کاهش یافتن نیاز زمین به آبیاری در واحد سطح باشیم که این مسئله در کنار دیگر مزایای افزایش ماده آلی خاک به افزایش راندمان آبیاری می انجامد.

کربن آلی تشکیل دهنده کود گرانوله

حاصلخیز کردن خاک، بازسازی بافت خاک، باعث افزایش قدرت سوخت و ساز و همگونی و ترکیب عناصرخاک از ویژگی های این کود میباشد. عناصر اضافی موجود در زمین کشاورزی نیز بصورت قابل جذب در آمده و بهمراه عناصر موجود در کود کامل میکرو به افزایش بازده محصول کمک کنند.

اسید هیومیک تشکیل دهنده کود گرانوله

ماده ای آلی و بسیار ارزشمند است که سرعت بخشیدن به رشد گیاه  را به همراه دارد. محرکی قوی و اثر بخش برای رشد کمی و کیفی محصول میباشد. این ماده به مقدار بین ۱۰ درصد تا ۱۳ میباشد. 

اسید فولویک تشکیل دهنده کود گرانوله

 ماده ای است برای رشد محصول که باعث طراوت گیاه میشود. این ماده بمیزان بین ۴ درصد تا ۷ درصد در کود میکرو وجود دارد.

گوگرد تشکیل دهنده کود گرانوله

موثرترین ماده برای کاهش و اصلاح قلیایی بودن خاک، اصلاح بافت خاک هایی است که در اثر رسوبات شیمیایی ناشی از مصرف بی رویه ی کودهای شیمیایی دچار فرسایش شده اند مورد استفاده قرار میگیرد. خاک را از حالت قلیایی خارج میکند، عملیات سم زدایی و آفت کشی را در خاک به بهترین نحو ممکن به انجام میرساند. در کود میکرو کامل مقداراین ماده آلی بین ۸ تا ۱۱ درصد باید وجود داشته باشد .

کلام آخر

استفاده از کودهای گرانوله به عنوان منبع تغذیه برای گیاهان مزایایی از جمله تسهیل در توزیع متوازن عناصر غذایی در زمین، کاهش ضایعات و هدررفت عناصر غذایی و کنترل بهتر غلظت عناصر غذایی در خاک را دارد. همچنین، به دلیل شکل فیزیکی دانه‌های گرانوله، قابلیت ذخیره‌سازی و حمل و نقل آنها نیز بهبود می‌یابد.