گوجه فرنگی و فیزیک آن

اختلالات فیزیولوژیکی در کاشت گوجه فرنگی: ریزش (Blossom Drop): در گیاه درجه حرارت شبانه محیط رشد باید بین ۱۵-۱۳ درجه سانتی گراد باشد، در غیر اینصورت کیسه رشد به اندازه کافی رشد نمیکند به همین علت گرده افشانی ناقص رخ داده، و عمل تلقیح گل دچار مشکل شده و ریزش گل ایجاد می شود. مدت …

اختلالات فیزیولوژیکی در کاشت گوجه فرنگی:



ریزش (
Blossom Drop):

در گیاه درجه حرارت شبانه محیط رشد باید بین ۱۵-۱۳ درجه سانتی گراد باشد، در غیر اینصورت کیسه رشد به اندازه کافی رشد نمیکند به همین علت گرده افشانی ناقص رخ داده، و عمل تلقیح گل دچار مشکل شده و ریزش گل ایجاد می شود. مدت روشنایی کمتر از ۶ ساعت در روز و هوای ابری،خشکی خاک، آبیاری بیش از حد،کمبود ازت، درجه حرارت بین دمای زیر ۱۳ و بالای ۳۲ درجه سانتی گراد باعث ریزش گل می شود.

 

پوسیدگی گلگاه (Blossom End Rot) :

بیماری پوسیدگی گلکاه، بخشهایی از گلگاه خشک و چروک گردیده و سطح زخم ها شبیه خطوطی تیره یا سیاه میشوند.این نوع پوسیدگی با کمبود موقتی کلسیم گیاه ارتباط مستقیم دارد و با تغییرات رطوبتی خاک شیوع می یابد. مصرف بیش از حد کودهای ازت دار موجب تجمع کلسیم در بافت های برگ شده و باعث کمبود کلسیم می شود. قطع کردن ریشه، شوری و خشکی خاک عامل این پوسیدگی میباشد.

 

آفتاب سوختگی (Sun Scald):

در معرض نور خورشید قرار گرفتن گوجه فرنگی و برگ های پایینی باعث آفتاب سوختگی میشود. برای از بین بردن این بیماری باید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشیدجلوگیری کنید. ظاهر شدن قسمت های سفید یا برنزه روشن روی میوه ها نشانه این بیماری است. بعد از مدت کوتاهی این نواحی چروک و فرو رفته و تیره تر می شوند. ظهور این لکه ها اکثراً در بخش بالایی میوه که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارد پدید می آید.

 

پوسیدگی قارچی گیاه:

 

1- قارچ Phytophathoraعامل ایجاد این پوسیدگی میباشد که پوسیدگی را از ریشه های گوجه فرنگی شروع کرده و به خود میوه میرساند.خاک آلوده، داربست نامناسب، آب آلوده، رطوبت عامل های اصلی ایجاد این نوع پوسیدگی میباشد. قارچ فیتودرما در آب رشد کرده و در هنگام آبیاری وارد خاک می شود، از تماس آن با ریشه گیاه به سرعت گیاه آلوده میشود. آب و هوای مرطوب برای این پوسیدگی بستر مناسبی است. فیتوردما بر روی میوه پوسیده شده زنده میماند و میتواند بوسیله باد و باران از میوه ای به میوه های سالم منتقل شود و آسیب و پوسیدگی جدید ایجاد کند.

 

2-قارچ  Sclerotinia Sclerotiorum: اسکلروت در آب و هوای مرطوب نزدیک سطح بالایی خاک رشد کرده و به شکل S بزرگ به طول 2-20 میلی و عرض 3-7 میلی متر، سفید، با ساقه بلند و باریک رشد کرده و در ترشحات خود آپوتسیوم ایجاد میکنند.این قارچ تا سالیان طولانی میتواند در محیط مناسب رشد خود زنده بماند.این قارچ رشد خوبی در آب شبنم، مه، بارندگی، آبیاری بارانی دارد و از شکوفه های تازه و میوه های سالم تغذیه میکند.لکه های سفید رنگ و کرکی که بر روی قسمت های آسیب دیده (بیشتر بر روی برگ ها و ساقه میوه ها) البته این اسکلروت ها در ابتدا سفید رنگ بوده و بعد از پوسیدگی کامل گوجه فرنگی سیاه رنگ می شود.

 

3-قارچ Rhizopus Stolonifera : باعث ایجاد این بیماری می شود.رطوبت بالا،ضایعات مایع داخل خاک،میوه آلوده در مزرعه،درنهایت بسته بندی آلوده باعث شیوع و افزایش پوسیدگی میشود.برای کنترل پوسیدگی باید میوه های آلوده را حذف کرد، بسته بندی باید اصولی و بهداشتی باشد و هرگز گوجه فرنگی را طولانی مدت ذخیره سازی نکنید.

 

4-قارچ Sclerotinia Minor : علائم این قارچ مانند Sclerotinia Sclerotiorum است اما با این تفاوت که؛ اسکلروت های آن به شکل s کوچک،کروی با قطر 0/5 تا 2 میلیمتر است. قسمت آسیب دیده تحت تاثیر این قارچ ساقه ها هستند که بر روی آنها ضایعه های قهوه ای رشد کرده و باعث پوسیدگی ساقه و از بین رفتن گیاه میشود. آب و هوای سرد و مرطوب به رشد این قارچ کمک میکند.

 


 

راه حل جلوگیری از این قارچ ها و پوسیدگی ها:

– دوری از محیط کاشت مرطوب 
– حذف تمامی گیاهان آلوده
– از بین بردن تجهیزات آلوده شده
– استفاده از قارچ کش های مناسب