معرفی کامل کود آلی [انواع و تاثیرات و مزایا آن]

معرفی کامل کود آلی [انواع و تاثیرات و مزایا آن]

آنچه در این مطلب می‌خوانید نمایش کود آلی چیست؟ تاثیرات کود آلی مکان های مورد استفاده کود آلی باغات اراضی زراعی فضای سبز شهری مواد کودهای آلی و تاثیرات آن بر خاک مزایای کود آلی برای گیاهان خرید کود آلی ارگانیک کود آلی چیست؟ کود آلی شامل انواع زیادی از مواد معدنی مانند فسفر، هیدروژن، …

کود آلی چیست؟

کود آلی شامل انواع زیادی از مواد معدنی مانند فسفر، هیدروژن، اکسیژن،نیتروژن میباشد. این مواد معدنی میتواند فعالیت های میکروارگانیسم خاک و اثر کود در میوه دهی را بهبود دهد. مواد مغذی و قندها و چربی های موجود در کود برای رشد گیاه لازم است.این نوع از کودها حتی برای مبارزه با خشکسالی و سیل و برخی بیماریها مفید هستند.پایین بودن هزینه های کشاورزی باعث محبوب شدن کودهای آلی در صنعت کشاورزی شده است همچنین به توسعه پایداری این صنعت کمک می کند. متفاوت بودن کیفیت کودها در اثربخشی بر روی خاک اثر می گذارد.

تاثیرات کود آلی

به علت دارا بودن مواد چسبنده و ترکیباتی با بار منفی، ذرات ریز خاک به یکدیگر چسبیده و دانه های درشت ایجاد می نماید. خاک های آلی، عمل تهویه خوبی به دلیل حاصلخیزی دارند. در مناطق خشک و نیمه خشک که آب به عنوان عامل اصلی رشد گیاه به حساب می آید بسیار مفیدند، مواد آلی در این نوع کودها باعث ذخیره سازی آب 1 الی 6 برابر وزن خالص کود میشوند. این مواد باعث تولید میکروب های مفید خاک میشوند که این تولید مثل عمل آفت کشی و سمپاشی را کاهش میدهد.

تاثیرات کود آلی
تاثیرات کود آلی در کشاورزی

ظرفیت کاتیون یکی از ویژگی های شیمیایی، که تاثیر زیادی بر حاصلخیزی و بیولوژیکی خاک دارد. خاک های دشتهای غرب کانادا نمایانگر این است که ظرفیت کاتیونی رس ها 57 میلی اکی والانت بر صد گرم خاک است در صورتیکه در مواد آلی 250 میلی اکی والانت بر صد گرم خاک شامل ظرفیت کاتیونی است. این ویژگی شیمیایی به میزان حاصلخیزی و مواد آلی خاک رابطه مستقیم دارد.

مواد آلی بیشتر توسط یک واکنش اکسیداسیونی تجزیه میشوند.در مناطق مختلف دنیا نیاز گیاه به عناصری که تجزیه شده اند متفاوت بوده است.در کشور آمریکا: نیاز گیاه به پتاسیم 49% ، به فسفر 31%، به نیتروژن 29% از افزایش کود حیوانی و بازگردانی خود گیاه به خاک تامین می شود که در مقابل مصرف 3000 میلی گرم از مواد آلی مانند آهن و منگنز و روی و مس باعث بهبود کیفیت و عملکرد کود میگردد.

خاک های ایرانی به وفور شامل کلسیم و فسفر هستند که به سرعت تبدیل به دی کلسیم فسفات با ویژگی محلول بودن در خاک و آب میشوند. کاسته شدن مواد آلی در مزارع و خاک های موجود در مزارع امروزه باعث تبخیر سریع رطوبت خاک و از بین رفتن حاصلخیزی خاک میشود.

نکات :

  • مواد آلی تامین کننده 90-95 درصد ازت مورد نیاز در خاک های بدون کود است.
  • به شرط اینکه هوموس خاک به دو درصد یا بیشتر برسد مواد آلی میتواند تامین کننده فسفر و گوگرد باشد.
  • 20 تا 60 درصد ظرفیت تبادل کاتیونی خاک مربوط به مواد آلی میباشد.
  • تابش غیر مستقیم آفتاب باعث رطوبت خاک می شود.
  • مقاومت خاک در برابر تغییرات اسیدیته و شوری با مواد آلی، افزایش می یابد.

مکان های مورد استفاده کود آلی

باغات

زمان مصرف آن اواخر زمستان و اوایل بهار به صورت چال کود یا کانال کود میباشد.

اراضی زراعی

در اراضی زراعی ایران بسته به نوع محصول و میزان مورد نیاز مواد آلی حداقل 600 کیلوگرم در هر هکتار از زمین باید مصرف شود.

فضای سبز شهری

با استفاده از کود آلی بوستان ها، تفرجگاه ها،بلوارهای هر کشوری به رشد گیاهان و مقاومت در برابر خسارت های آفتی نیاز دارد.

امروزه استفاده زیاد و طولانی مدت از کودهای شیمیایی در روند رویش محصول و در نتیجه کیفیت محصول تاثیر گذار می باشد. از این موارد می توان به کاهش مواد آلی موجود در خاک، آلوده شدن خاک و در نهایت کیفیت خاک آسیب می بیند. مواد آلی موجود در کودهای آلی باعث بهتر شدن کیفیت و حاصلخیزی خاک می شود. همچنین کودهای آلی میزان نگهداری آب، میزان فشردگی، و مقاومت در برابر فرسایش خاکی و آبی را بهبود می دهد. مخلوط کردن کودهای آلی با کودهای شیمیایی خاک را مغذی کرده و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی موجود در خاک را بهبود می بخشد. این امر موجب می شود تا ضایعات کود کاهش و حاصلخیزی خاک افزایش یابد.

کودهای آلی کشاورزی
کودهای آلی کشاورزی

مواد کودهای آلی و تاثیرات آن بر خاک

مواد آلی موجود در خاک تاثیر بسزایی در حاصلخیزی خاک داشته که در این بین کربن یکی از عناصر مهم در بهبود کیفیت خاک می باشد. این ماده در تغذیه غذایی باعث ایجاد آبیاری بهتر به محصول و نتیجتاً در مرغوبیت خاک نقشی موثر دارد. یکی از مهمترین خواص ضایعات آلی اثری است که از خود باقی می گذارند که این امر در بلند مدت این اثرات باعث بهبود در کشت و برداشت و یا کاهش نهادها می شود.

تحقیقات صورت گرفته در مزارع نشان می‌دهد که وجود 2 درصد نیتروژن در کود دامی در سال اول 50 درصد، در سال دوم حدود 15 درصد و در سال سوم 5 درصد از آن معدنی شده است. به همین دلیل نسبت کربن به نیتروژن (C/N) میزان پایداری ماده آلی را تعیین کرده به این صورت که در کود کمپوست با نسبت C/N=10 و یا کود مرغی با نسبت C/N=4، 7 الی 10 روز پس از مخلوط شدن در خاک مقداری زیاد از نیتروژن های آلی به معدنی تبدیل شده است.

مواد کودهای آلی و تاثیرات آن بر خاک
مواد کودهای آلی و تاثیرات آن بر خاک

بسیاری از محققین بر این اعتقادند که در خاک های سدیمی، ماده آلی ویژگی های شیمیایی بهتری نسبت به گچ ایجاد کرده است. از سوی دیگر مصرف طولانی مدت از کودهای نیتروژن‌دار باعث آزاد سازی ازت از طریق آبراهه ها و به طبع آن، به آب های زیرزمینی انتقال پیدا کرده که در نتیجه باعث آلودگی هوا شده و بخار شدن آن باعث آلودگی هوا می شود. همچنین سرعت تجزیه ماده آلی افزایش می یابد که این خود باعث آزد شدن مقدار زیادی نیتروژن و دی اکسید کربن شده که با ورود به هوا باعث آلودگی هوا و از آنجا که گازی گلخانه ای بوده، باعث گرم شدن اقلیم می شود.

لذا استفاده همزمان از کودهای شیمیایی و آلی از مصرف زیاد کود شیمیایی و همچنین از اثرات مخربی که بر آب های زیر زمینی و آلودگی ها که بیان شد، جلوگیری کرده و در نتیجه میزان حاصلخیری و عملکرد خاک را افزایش می دهد.

مزایای کود آلی برای گیاهان

خاک و همچنین بالا بودن pH در این خاک های فقیر غیر از مناطق شمالی ایران وجود دارد که ممکن است دارای آهک و بیکربنات های زیاد باشد و ایراداتی در تغذیه گیاه بوجود آورد. کمبود منابع آبی در کشور ظرفیت نگهداری آب پایین تر از خاکهای دارای مواد آلی مثل مناطق شمالی است.

کشاورزان برای حل مشکلات اینچنینی ناگزیر به  استفاده از کودهای آلی سرشار از مواد مغذی هستند. کودهای آلی ظرفیت نگهداری آب و مواد غذایی را در خاک افزایش داده و رشد میکروارگانیسم مفید خاک را افزایش می دهند. کود آلی با محیط زیست سازگار و به آن آسیبی نمی رساند و باعث حفظ و بقای محیط زیست است.

خرید کود آلی ارگانیک

برای بررسی و خرید کود ارگانیک و شیمیایی این صفحه را ببینید. . رفع نیازها و کمک به کشاورزان گرامی از دغدغه های همیشگی کارشناسان رویال کشت بوده است. برای هر گونه مشاوره خرید انواع کود ارگانیک با رویال کشت تماس بگیرید.